Saturday, February 23, 2008

Sekadar Ceritera : 23 Februari Tahun 2008

Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh...

Tanggal 23 Februari Tahun 2008, telah usai Maal(Show) anjuran ADK pada pagi tadi.
Alhamdulillah,pada gayanya kita mendapat sambutan yang baik apatah lagi dengan kehadiran YB Dato Haji Din Bin Adam yang sudi bertandang dan memberi sokongan agar dapat dijalankan dengan baik.
Semasa sound check semalam,
ketika ramai sedang sibuk memasang dan memainkan peranan masing-masing..terlintas saya difikiran bila membaca slogan Maal tadi di Flyers,
di situ ada tertulis "Belia Bangkit Memerangi Dadah"...
hmm..berfikir panjang jugak saya masa tu,
andaikatalah orang datang bertanya pada saya..adakah pasti kita(belia-belia) dapat bangkit memerangi dadah?nak jawab macamana ye..
Yang saya persoalkan adalah DAPAT kah kita BERSAMA dan satu hati memerangi dan menghapuskan dadah?
Ayat memerangi jika kita teliti membawa maksud yang besar,salah satunya adalah membasmi atau dalam bahasa dajalnya "Exterminate" gejala Dadah..
Andai ditanya pada sayalah,tugas ini sangatlah berat untuk dipikul,apatah lagi pada diri individu..Sepertimana yang kita tahu,dadah dah lama ada.Pada awalnya dadah digunakan untuk perubatan..Apabila pengunaan dadah disalahgunakan maka jadilah salahguna dadah.Dengan cara langsung ataupun tidak langsung mereka akan mula ketagih dengan sesejenis ubat yang diambil.itulah dipanggil Ketagih Dadah dan individu yang terjebak dalam kancah ini dipanggil Penagih Dadah.

Kita kena ingat, penagih itu sendiri adalah manusia..Tujuan saya berkata begitu ada bersangkut paut dengan persepsi kita terhadap para penagih yang seringkali kita salah anggap dan berburuksangka, maaf kata..tapi inilah realiti yang pernah saya lihat dan pernah saya selami.

Bagi saya..amat mudah, sesiapa sahaja boleh menjadi penagih dadah. Kerana pengambilan Dadah tidak menunggu pengaruh.Tetapi sebenarnya bermula dari kehendak diri empunya.Kemahuan kita bagi melakukan sesuatu,benar kita terkala terlupa namun kita masih ada akal dibekalkan,mengapa tidak kita pertimbangkannya?itu sebenarnya yang harus ditanya..

Saya hairan,
kenapa ramai dikalangan kita antaranya memandang hina terhadap Penagih Dadah apatah lagi pada BEKAS PENAGIH DADAH?
sedangkan mereka juga tetap manusia,sama seperti kita.
kenapa perspektif atau pandangan kita terhadap mereka terlalu sempit?kita mengincar mereka,kita caci mereka,kita hina mereka seolah-olah kita ini Tuhan yang punya hak untuk menentukan dimana darjat dan tempat mereka pada masyarakat.
Kita membenci Iblis tapi dalam diam kita sendiri mengamalkan cara Iblis iaitu melarang seseorang yang ingin melakukan kebaikan.Kita bicara tentang Agama tapi pada masa yang sama kita merobohkan tiang agama.Kita bangga dengan Bangsa Melayu kita tetapi kita sendiri membiarkan Bangsa kita diperbudakkan,diperkotak-katikan,dirojakkan.
Pokoknya adalah mengapa kita sering mengadu pada ketidaksempurnaan bagi sesuatu namun tidak memikirkan pada cara bagi mengatasinya?

Begitulah seadanya yang terfikir didalam kepala ini,bercelaru sebenarnya..

Kesimpulan pada hari itu tak dapat saya beri keputusannya,kerana kita sendiri yang sihat dan sempurna sifat lahir dan batin sendiri tidak mengizinkannya untuk benar-benar terjadi.Cita-cita kita besar tapi Cara-cenda kita amat sedikit dan sempit..Maaf kata,namun inilah realitinya.

Usaha yang paling baik adalah tidak bermula pada diluar sana,
akan tetapi ianya bermula pada Diri,
andai ditanya dimana..
Maka dengarkanlah dengan ketulusan budi,
meski kita kan tau...Hati,
itulah jawapannya,
Jika bagaimana menjadi tanda tanya,
lihat lah dilangit dan bumi,
seagung maya dijadikan kita,
khalifah peranan yang pasti,
pada Allah yang maha Esa,
itulah inna sollati,wa nusuki,wa mahyaya',wa mamati..

wallahualam


*artikel ini ditulis bukan untuk menyebelahi mana-mana pihak.ia adalah bertujuan untuk kita sama-sama merenungkannya.sepertimana yang slalu dikata,ianya sekadar ceritera saya sebelum saat tertutup mata..