Tuesday, July 8, 2008

menyuluh diri..mencari dimana HATI?

Beberapa langkah..
sebelum menuju kepada kehancuran,ketandusan yang menyeluruh..
persoalannya,
adakah kita sudah terjaga daripada lenanya yang berabad-abadnya itu?
atau masih membiarkan ketidakjelasan itu menjadi topik perbualan esok dan esoknya lagi?..
dimana dirimu?
Sedarkah bahawa betapa teruknya pemikiran kita dijajah?
sehingga sejarah kita sendiri dikaji oleh para penjajah yang memperkosa segala nilai bangsa,budaya dan bahasa kita sendiri?
apa yang ingin kita buktikan sebenarnya sekarang?kepada dunia ataupun kepada siapa?
cuba kita balik renungkan sedalam-dalamnya..
kenapa kerana kepentingan diri kita lupa akan kepentingan orang lain?

Sudah 3 bulan rasanya kita telah melalui sama-sama kesusahan bersama,
isu harga minyak yang melambung naik menyebabkan lebih ramai orang diserata dunia menjadi risau dan kusut..ada yang bertumbuk semata-mata kerana sebiji roti,ada yang hilang kepercayaan terhadap agama,ada yang putus asa dengan hidup dan membunuh diri,ada yang sanggup menjual maruah diri demi sesuap nasi,dan adakah kita sedar tak semua ini sedang berlaku?
benar..ini semua sudahpun berlaku buat sekian lamanya.namun begitu,sampai bila soalannya?adakah kita dahagakan huru hara baru kita nak bertindak?

yang kaya menjadi lebih kaya,yang susah menjadi semakin susah,akhirnya kita terpaksa akur bodoh dibawah pimpinan yang tidak adil. Persoalannya sekarang bukan politik,saya menulis TIDAK berpihak pada mana-mana parti politik.
Tapi saya mempersoalkan tentang keadilan kita terhadap habluminannas
Soalnya,adilkah kita didalam menunaikan hak kehidupan sesama kita?Bukankah Islam mengajarkan kita untuk hidup saling membantu.Berat sama dipikul,ringan sama dijinjing?
Isu duit telah lapuk sangat kita dengar bahkan telah terlalu banyak saya sendiri saksikan dan alami sendiri. Sedih adakalanya merenungkan kembali, kerana wang kita BUTA terhadap nilai-nilai murni dan usaha fardhu kifayah. Kita bersedekah demi publisiti dan untuk lari daripada income tax. Saya tak kata ianya salah, kerana itulah cara untuk "hidup" didunia namun "ada kah nilai keikhlasan dipupuk didalamnya?" jawapannya saya serahkan kepada sidang pembaca..
Minyak..oh minyak,
itu yang saya dengar dan alami kebelakangan ini..
RM20 ringgit dulu tahan la 4 hari nak pergi college saya, tapi sekarang RM40 dua hari dah menyala lampu kat meter..
Mungkin saya bodoh didalam hal ekonomi ni, kerana dari dulu saya tak berminat untuk ambik tahupun..Kenapa? Kerana ekonomilah kita saling bergaduh sesama,menipu dan bersaing ntah untuk apa dan macam-macam benda bodoh lagi yang kita tau bodo tapi kita tetap amalkan.
Namun macam apa saya kata tadi la,itu cara untuk "hidup" didunia. Its fine for me, saya yakin dan berpegang pada Rezeki yang Tuhan bagi tiap hari.. Ulat pun boleh hidup dalam batu, tak usah kata manusia. Ada kaki,mata,mulut,akal,otak,tangan..Usaha la.

Saya tak tahulah,adakah orang "diatas" tahu tak orang "dibawah" menanggung beban yang berat dan semakin berat apabila harga Minyak melonjak naik. Dan adakah kesannya itu mereka tahu tak?
Saya rasa mereka tahu, tapi sengaja buat tak tahu.. Sebab apa mereka pentingkan adalah perut sendiri..Ekonomi Malaysia?..hehe,jangan nak bohonglah. Malaysia tidak akan maju macamanapun selagi masalah sesama kita pun belum lagi selesai.
Tak ke kita pikir betapa membazirnya sifat manusia sekarang?
Fitnah sana sini,Kontorvesi sana sini dan cerita yang tak ada dalil yang sah jadi paparan di Media? membazir akal satu hal,membazir kertas satu lagi hal..orang tak tahu berapa juta balak ditebang untuk buat surat khabar yang kemudiannya jadi lap najis kucing dirumah...Kitar semula?hadui..bohong belaka. Berapa peratus je bahan yang kita kitar semulanya,cuba bagitau gak.
bazir dakwat sekian hal..Kalau kat rumah dakwat printer dahla harga berpuluh-puluh.Salah print,buang camtu je..tak ada nilai langsung.

Apa ingin saya ceritakan adalah dimana akhirnya ini semua?
adakah kita ingin hidup kita ini mewah?kereta besar,ada helicopter ataupun banglo 14 tingkat?apakah kepuasan itu dapat diabadikan?
Hidup sekarang jauh banyak berbeza dengan cara hidup saya alami dulu,syukurlah ayahnda saya mengajarkan kami semua dengan penuh fatonah dan siddiq.
Dulu nak Handphonepun, payah. Form 4 baru dapat..namun syukurlah,paling tidaknya kami memanfaatkannya.
Sekarang budak tadikapun dah pakai Handphone dan colour screen wo..tak cukup dengan tu, ada laptop.
Tengoklah tu,cara orang kafir ajar kita.. Makin lama,bukannya maju sebenarnya,tapi Malas..kenapa? sebab kita tak akan hargai betapa susahnya menimba ilmu, orang dulu-dulu sampai ke Cina tapi kita type Http://cina dah sampai sana..
Kalau untuk kebaikan tak apa, tapi adakah sihat soalannya jika kita mengadap pc 24/7?
Tapi nak wat camne kan?
itulah cara "Hidup" didunia.

Makin lama menyepitkan fikiran kita,
makin lama membebalkan otak kita,
makin lama membutakan hati kita,
makin lama lagi..tak tahu mana satu tuhan kita.

Semua ini adalah untuk membawa kita semua balik merenung pada kenyataan,hidup ini tak selamanya,mati nanti kekal sampai bila-bila. Dan untuk mengajak kita-kita semua mengenali kesusahan sebelum menikmati kesenangan. Kita tahu pekerja Indahwater buat kerja paling kotor dan jijik, tapi yang kita tak sedar bahawa hati mereka jauh lebih bersih daripada hati kita dan duit mereka lebih halal dan mendapat kedudukan tinggi di sisi Tuhan..Kita ketawakan orang gila,tapi kita lupa,orang gila itu antara golongan yang pasti masuk syurga..

Hidup biasa saja,
itu pesan saya,
siapa kamu,
biarlah orang menilainya,
tak perlu diminta,
Tuhan itu adil dan saksama,
kerana Dia lah Al-Maliqul Muqsith yang nyata.