Monday, October 12, 2009

pasal fasal perihal anggota

segala pujilah Allah itu Tuhan sekelian alam,
didalam alamNya tertimbus berjuta-jutaan kebijaksanaan,
akal dikurnia bukanlah sekadar tadahan keperluan,
ianya untuk diselerakkan agar lahirnya pimpinan..
gunakanlah Kepalamu dengan kebenaran,

maha pemurah dan maha penyayangnya Dia,
digarisi hidup ini dengan pelbagai cabangnya,
tiadalah kebahagiaan tanpa pengorbanan,
pikul lah ia di Bahu mu bagai neraca dengan adil juga saksama.

hai, maha Raja bagi hari pembalasan yang bakal tiba,
betapa indahnya diperdaya pada senyuman lakonan semata-mata,
namun kerasnya ia tak siapa ingin didengarinya,
sulit yang teramat memujuknya..bagai berhala yang terpasak didalam Dada.

hanya Kau yang ku sembah..hanya Kau ku mohon pertolongan,
dengan tangan yang aku makan,
dengan tangan yang aku hulurkan,
semoga Kanan ku ini menjadi saksi pada permohonanku ini.

demikian Tunjukilah aku jalan yang lurus,
dengan terus menerus,
biarpun terkala dibawa arus,
tetap Kiri ku menjiwai telus,

aturan nenek moyang,
primula pengasas kehidupan yang penyayang,
walau usiamu berkurun jauh kebelakang,
mata fikiranmu lebih jauh tajam dari aku memandang,
dengan penuh bermadah dan sulaman mu nan indah,
didalam kata-katamu tersirat kelahiran maksud hikmah,
oleh kerna itu aku tak menentang,
tuntutanmu untuk aku terus berjuang,
langkah kanan aku kehadapan,
langkah kiri ku pertahan.

dengan lafaz amin, moga Al-Fatihah padaku ini dimohon restu perkenan.