Tuesday, August 12, 2008

Menyukai, menyayangi, mengasihi serta mencintai kesakitan

Sejauhmana kekuatan fizikal dan mental kita mampu bertahan didalam menerima kesakitan?
Tahukah kitaa belaka apa itu kesakitan yang persis?
Pernahkah kita menikmati kesakitan itu dengan penuh rela hati?
Hari ini..kesakitan kita jauhi seboleh-bolehnya.
Kita membenci kesakitan,
Kita tidak mau mengenali sakit itu kerana ianya tidak menyenangkan..
Benar, kita diajar untuk menjaga diri, Agama mendidik kita untuk mengutamakan kesihatan, Nabi pun menuntut kita untuk mencari penawar pada setiap penyakit kecuali As-Sam (Mati) ..
Lalu apakah maksud saya membahaskan topic ini? Adakah Relevan kita membincangkan hal yang jelasnya melawan arus kehidupan sebenar?.. Ikuti selanjutnya…
Dizaman sekarang penuh dengan kesenangan, pelbagai penyelidikan serta penemuan jelas ada didepan mata kita, para pakar perubatan pharmacetual’s dan doctor-doktor bertungkus lumus dan berusaha keras bagi mencari penawar pada setiap penyakit. Pelbagai jenis institusi perubatan dibangunkan diseluruh dunia, beraneka jenis jenama ubat-ubatan diperkenalkan (hingga kadangkala Doktor sendiri tidak tahu untuk memilih mana yang lebih baik), Semuanya diusahakan agar besar harapan semoga usaha dan “research” itu dapat dimunafaatkan kepada keperluan manusia sejagat bagi meneruskan hidup dengan normal dan sihat.
Namun, perasankah kita disaat kita sakit apatah lagi setelah mendapat perkhabaran berita yang tidak baik berkaitan dengan kesihatan kita baru kita mahu ingat padaNya?
Katakanlah satu hari anda mengalami migrain yang berpanjangan, anda buntu dengan ubat-ubatan yang kebiasaannya dapat menghilangkan kesakitan itu, bila anda ke klinik untuk pemeriksaan selanjutnya anda mendapati bahawa anda mengalami Barah Otak dan hanya ada jangkamasa untuk hidup selama 7 bulan sahaja..

Pertama, anda pasti terkejut. Kedua, anda seperti sukar untuk menerimanya. Ketiga, anda akan berusaha keras untuk mendapat penjelasan tentang penyakit anda sehinggalah jelas. Keempat, setelah mengatasi kejutan sebegitu, menerima kenyataan sebegini, mendapat kepastian sebenar, anda akan mula berfikir "waras" dan bertaubat setaubat-taubatnya.. Segala tuntutan Tuhan cuba dipenuhi sebaik-baiknya dengan harapan Tuhan pandang dan terlepas dari segala siksa nanti.

soalan saya:

Mahukah anda menunggu saat-saat seperti ini baru anda baru nak sedar?
Bagaimana dengan sekarang? Adakah masa untuk mendalami Agama ini masih terlalu "Awal"??

Saudara/saudari sekalian, bukan sahaja didunia ini bahkan mungkin pada kejadian kita sendiri telah menimbulkan cemburu pada makhluk Allah yang lain. Kenapa?
Kerana 1, kejadian kita paling cukup lengkap andai dibandingkan dengan makhluk lain. Kebolehan segala makhluk ada pada kita, hanya kita tidak tahu.. Kekasih Allah pun makhluk yang dipanggil Manusia, yang beribu dan berayah, bersahabat, beristeri lagi.. Kenapa tidak Allah buat je makhluk lain yang jauh sempurna dari Manusia untuk dijadikan RasulNya dan NabiNya?.Allah boleh buat belaka, tapi tak dibuat. Kerana Allah nak Manusia ini sedar bahawa kejadian manusia dari Roh hingga Jasad serba sempurna.. Bahkan MALAIKAT sujud pada yang namanya Adam alaihissalam. Ini nak ditunjukkan betapa tingginya darjat kita pada Tuhan, dan ditugaskan kedunia adalah untuk menyusun kembali kehidupan mengikut Sunatullah(Susunan Allah).. Itulah tugas "Khalifah" ya'ni memimpin seluruh makhluk didunia, Syariat ataupun Hakikat.
Tapi sayang, kebodohan antara kitapun masih belum habis-habis. Masih kita bergaduh atas dasar "perasan" pandai dan lebih bijak..

Dikepala kita sering dihantui rasa sakit, kita didalam keadaan yang penuh darurat, kerana disaat kesakitan.. Kita tidak bermaya, tiada upaya, tiada daya..kita betul-betul bertumpu pada sesuatu yang benar-benar berkuasa untuk menyembuhkan kita.. senang kata kita berada didalam “mode”: La Haw la Wa La Quwata Ila Billah..(tiada daya dan upaya hanyalah Allah)..
Persoalannya, adakah adil begitu? Kenapa disaat sakit baru kita nak ingat Tuhan kenapa tidak sebelum ini disaat kesenangan?
Kalau ada yang ingatpun.. adakah kita betul benar-benar mengharap diatas Qadar Illahi? Saya rasa tidak, kerana dulupun kitapun begitu.. Kita benar-benar sibuk menikmati kesenangan, suka tawa, kesedapan yang ada kait dengan Hidup di Dunia. Solatpun tick tock, adakala solat, adakala tidak. Puasapun begitu, tapi kalau ditanya kenapa maka jawabnya entah.. Kerana mungkin rasa macam itu hebat. Dalam tidak sedar kehebatan itu semuanya adalah kita mencabar Tuhan. Nauzubillah. Disaat demam pula, kita makan ubat kerana percaya ubat itu dapat menyembuhkan demam, tidak pernahpun terfikir pada Izin Allah yang membenarkan segala makhluknya didalam badan kita untuk bertindak agar system dibadan kembali normal dan cepat sembuh…
Memang ada relevannya mengapa kita lebih memilih sihat untuk meneruskan hidup, kesakitan itu kebiasaannya tidak berlaku berterusan.. Pastinya sakit itu pernah dialami oleh sesiapa, bomoh kampong, tabib, doctor pakar ataupun bahkan orang terkuat diduniapun..Akan merasai sakit. Bukankah Muhammad sendiri yang menganjurkan kita umat manusia tidak menumpahkan seluruh hidup mati ini kepada yang selain Allah.
Kalau bocor sedikit saja, Syirik namanya. Kalau pada Tarikah pula, lupa sedetik untuk berzikir hukumnya Kafir!.. Perlu diingatkan juga, zikir tidak semestinya dibibir, pengamalan berzikir yang meniti dibibir mulut kita sekadar memujuk Hati kita untuk ingat Allah. Itu Matlamat Tarikah sebenarnya, adalah persiapan untuk ber Hakikat dan memahami alam kejadian disebalik pandangan mata kasar kita. Justeru itu, Zikir itu membentuk Fikir kita agar kita selalu ingat bahawa kita adalah Fakir di dunia demi mencapai matlamat di Akhir.. pada Tuhan, Dialah Ya Muakhir.
Dulu saya selalu bertanya: Mengapa orang-orang tua selalu menganjurkan agar kita membaca selawat Nabi dalam situasi-situasi bahaya? Tidakkah pelik? Disaat genting contohnya seperti berada didalam kapalterbang yang bergoyang-goyang seperti mau terhempas ataupun ketika berada di tengah lautan, diatas kapal yang dipukul ombak, hujan rebut namun kita dipesan untuk berselawat? malah disuruh membaca Selawat yang mendoakan keselamatan Muhammad. Padahal ikut logic masa sekarang, justru kita yang perlu selamat. Sedangkan Muhammad sendiri sudah jelas selamat, terjaga, terpelihara, terpilih di singgasana paling karib di sisi Allah. Akhirnya saya memperoleh penjelasan bahwa konteks bersalawat adalah keseimbangan jual beli kita semua dengan Muhammad. Seperti “give and take”. Kita mendoakan Muhammad, berarti kita “pasang radar” untuk memperoleh getaran doa Muhammad bagi keselamatan seluruh umat-Nya. Muhammad itu agung hatinya, amat kasih kepada semua “anak buah”-Nya di muka bumi, amat merasakan segala situasi hati kita, duka derita kita semua..
Tuhan menciptakan seluruh alam semesta ini seolah-olah hanya untuk suatu permainan birokrasi. Itu menjadi kebingungan pada saya yang sering dihantui soalan-soalan yang saya panggil “soalan bodoh”. Sudah jelas semua manusia, bebatuan, pepohonan, angin, langit, Jin, tidak bisa tidak kembali kepada-Nya, tetapi itu harus ditempuh melalui berbagai aturan permainan sandiwara dan kod etik pengembaraan yang dahsyat di satu pihak dan tentangan di lain pihak.
Akhirnya saya bernekad untuk sentiasa ingat, tak dimulut, dikepala, tak dikepala, dihati.. Maka disegala kesakitan itu dibiarkan saja untuk dinikmati, saya adalah antara kategori yang tidak suka yang amat kepada ubat, bukan nak tunjuk hebat dan kuat. Bagi saya, saya ingin mengetahui sejauhmana keinginan kita mampu pergi? Setinggimana pengertian kita pada perjuangan kita untuk terus hidup?
Alhamdulillah, saya masih menyahut cabaran itu didalam merasa betapa dekatnya diri saya ini padaNya.. Walaupun terkala dinodai dosa, bergelumang dengan najis-najis dunia. Sebenarnya masih ada ruang buat kita, melalui kesakitan, yang gagah perkasa menjadi lemah, yang lupa menjadi ingat, yang tidak sedar adakala menjadi sedar, semua kembali pada awal semula seperti bayi yang tak berdaya upaya dimana mengharapkan kasih sayang serta perhatian dari orang lain.. Namun ingat, segala yang dijadikan pada hidup kita telahpun ditentukan oleh Allah, tiada satupun yang terjadi pada saja-saja. Diatas maksud itu, mohonlah kita kembali untuk memahami, bahawa Sakit itu menyucikan diri kita dari sisa dosa, kerana Sakit itu mengajar kita Siapa yang lebih berkuasa, Sakit itulah sebenarnya pengerat kita pada Nya.. Fizikal ataupun Mental, terserah. Akan tetapi Sakit itu pemangkin perasaan kita yang penuh Nikmat untuk menjadi lebih bersyukur pada Tuhan.. Kerana diakui atau tidak diakui, kita masih tidak bersyukur sepenuhnya. Hati kita penuh dengan penyakit Batin yang tak terusai..

dan tidaklah beerti jangan menggunakan ubat terus jika sakit, Ikhtiar itu Wajib bagi apa jenis masalahpun tetapi janganlah ingat Sakit itu satu kecelakaan bagi kita. Tuhan tak pernah laknat kita kecuali kita buat sesuatu yang Dia murkai.. Itupun masih belum dikira laknat pada manusia, kecuali ia mengamalkan apa yang Iblis mengamalkan itulah sebenar-benar Laknatullah..
Setelah Ikhtiar habis-habisan, barulah kita Pasrahkan diri pada Tuhan.

namun percayalah, kesakitan itu adalah nikmat bagi orang mukmin. Kalau kita tak memberi peluang sakit untuk dirasai, mustahilah kita dapat menghargai Hidup. dan Mati tetap akan datang walaupun kita cuba lari dari kenyataan..
Cubalah amatinya dan fahaminya InsyaAllah.

wallahualam

Setakat ini dulu ceritera saya,
Ku Bad