Monday, December 28, 2009

aku ingin jadi biasa

aku ingin jadi biasa,
seperti rakyat jelata,
bukanlah seperti mereka,
yang tak tahu berbuat apa,

aku ingin jadi biasa,
bukan disembah kerana siapa,
dipayung dan ditandu merata,
basah kuyup dan sakit bahumu biarlah kutanggung sama..

aku ingin jadi biasa,
dari duduk diam didalam kota,
sambil dihiburi gundik istana,
gemuk dan buncit tak tentu hala,

aku ingin jadi biasa,
yang tidak mungkin untuk dibeza,
contohi Muhammad yang Mulia,
baginda melengkapi maksud nama,

aku ingin jadi biasa,
naik kenderaan pacuan empat roda,
siang malam dapatku kembara bersama kertas dan pena,
rakam serta paparkan apa berlaku diluar sana,

aku ingin jadi biasa,
yang menulis dan membaca,
yang keluar pagi sama-sama berusaha,
dan lena dengan senyuman ceria,

aku ingin jadi biasa,
yang mesra disapa,
bukan kerana aku ini yang bernama Raja,
aku dipuja-puja,
tidak..aku tidak mahu ingin jadi biasa,
namun aku ingin,
begitu teringin,
memenuhi maksud biasa.