Monday, December 28, 2009

tahu-mahu-tuju-malu?

ramai yang tahu..
tapi buat-buatnya tak tahu.

ramai yang mahu..
tapi hakikatnya tak mahu.

dimulut lancang bersuaralah binatang,
apa salahnya memanggil dia binatang?
kalau gelagatnya tak seperti yang dipandang,
hidupnya semata-mata lakonan.

ramai yang tuju..
tapi paksinya tak tentu.

ramai yang malu..
tapi disuruh buka baju..mahu. diselak kainnya...juga setuju.

alangkah rumitnya untuk dibikin selembar kain tenun,
namun koyak rabaknya pula tidak sampai jangkanya setahun,
aku memerlukan seorang tabib atau mungkin dukun,
melihat dunia hari ini..aku majnun.

begitu sedikitnya yang perlu..
tapi hati merika tak pernah pilu,
kerana janji-janjianMu,
jua disaksikan langit membiru,
aku juga inginkan begitu,
tak pernah luntur walhal membuku,
kerana pastinya aku,
menungguMu.

...biarlah aku digolongkan dari yang sedikitnya itu.