Monday, March 30, 2009

langkah hidup

Ada hari aku sering jadi runsing,
ada kalanya dilain hari-harinya aku berketawa sendiri,
gila..mungkin ku sudah jadi gila, bahkan kebarangkalian gila itu sudahpun wujud didalam diriku,
aku mungkin bukan insan fana' didalam berharap akan keredhaan,
aku mungkin bukanlah manusia yang suci perinya hingga memiliki roh yang quddus,
padahal aku juga mungkin bukanlah hamba yang redha pada ketentuan yang tlah ditetapkan sejak azali,
aku masih memberontak adakalanya mengamati kerakusan sang api,
apatah lagi merenung kearah dewi-dewi,
didalam perjalananku ini,
ku amati...ataupun ku cuba mengamati bahawa apa sebenarnya yang menjadi erti didalam hidup di dunia ini?,
apakah nilai hidup ini?,
adakah kebahagiaan akan menjamin keabadian?.
adakah benar kekecewaan itu suatu balasan?..bukankah itu nikmat pemberian Tuhan?,
aku mengambil langkah yang sukar didalam merumitkan keadaan yang padahal menyenangkan.