Monday, March 30, 2009

Celoteh tentang "gila"

Bercakap tentang gila ni, teringatkan saya pada seorang insan ni.. Dia ni istimewa lah orangnya, asbabnya menjadi istimewa adalah kerana side effect daripada pengambilan dadah yang berlebihan. Dulu dia adalah seorang yang berkarier dan berkerjaya orangnya, Executive lagi dulu. Oleh kerana terikut-ikut dengan "ingin mencuba" ataupun nak jadi yang paling "happening" dikalangan kawan-kawannya, maka jadilah begitu. wallahualam, cerita sebenar hanyalah dirinya yang tahu, namun itulah yang saya dengar dari pakcik saudaranya ceritakan..
Kalau zaman kita ni, kebanyakkannya tak panggil orang-orang seperti ini "istimewa", selalunya kita rujuk orang "istimewa" tu pada insan-insan cacat dan kurang upaya, kalau yang normal jadi macamni kita akan gunakan definisi gila je. Memang dengarpun kasar, rujukan gila tu kadang-kadang macam hina je.
Namun begitu, kita pernah ke terpikir akan sejauh mana "normal" nya kita ni yang selalu tengok orang yang berpakaian compang camping duduk tepi jalan, sering ketawa sendiri itu yang kita bahasakan "orang gila"?..yang selalu masyarakat menjauhkan diri padanya?.
Kita ni normal sangat ke soalan saya??..
Ambil ruang untuk kita fikir sejenak,
duduk dan lihat diri pada cermin, cuba buat apa yang saya suruh ni

ok, imbau balik kenangan lama yang membuatkan anda nak gelak sampai nak terkencing,
merasai itu, anda rasa sangat bahagia.

selepas itu cuba ingat balik kenangan yang paling pahit yang membuatkan kita rasa marah sangat-sangat,
saat tu, anda akan rasa perasaan berkecamuk. Sedih ada, Kecewa ada, Geram ada..

dah buat?

nah, sekarang andapun keliru. Kerana anda baru sahaja melakukan salah satu perbuatan yang sering orang "gila" buat,
orang "gila" yang sering kita katakan..
so siapa yang gila?
kita ataupun dia yang lebih gila?..kita yang hidup ada susunan, berakal pun kita buat sesuatu yang jauh lebih yang dijangkakan.. Even "orang gila" pun tak pernah buatpun ada.

Jadi yang mana kurang siuman, kita ataupun dikalangan mereka yang kita selalu rujuk sebagai "orang gila","sakit jiwa","iseng"?
Apa yang menjadi kecewa pada diri saya adalah kita sendiri langsung tak ada perasaan kesian pada orang seperti ini, memanglah barangkali itulah akibatnya apabila kita bertindak tak mengikut aqal fikiran kita. Pernah tak kita terfikir bahawa mereka ini sedang menanggung balasan dosa mereka didunia? Saya rasa hanya segelintir yang ada fikir begitu, kalau adapun dikalangan orang ramai itu mungkin was-was pun ada. Payah nak ada yang suka membantu, walhal kita sesama manusia tetap sama dan kenyataan itu kita mungkin tak jelas fahaminya namun di kampung Akhirat nanti, kita ditelanjangkan diatas padang yang digelar padang mahsyar. Disitu kita dinilai... Takkanla nak tunggu mati nanti baru nak reti paham, dah terlambat la brader. Namun sehina-hina itupun mereka, mereka tetap dijanjikan Syurga apabila mati nanti, itu janji Tuhan pada mereka..
Sementara kita ni, belum tahu dimana tempatnya. Kalau kita mulai bercakap facts tentang kehidupan dan menghubung kaitkan dengan Tuhan, dah dikata pulak Ceramah. Seakan-akan cakap perihal agama ni satu benda yang berlainan dari usul hidup, kejadian dunia dan sebagainya. Kita duk ikut apa Discovery channel bagitau, tapi ada ke pernah anda terbaca ataupun terdengar bahawa ini semua dicipta oleh tuhan mana-mana?
Tak kiralah kita mana Tuhan kita sembahpun, rata-rata Saintis kristian pun tak ada pun nak kait kejadian dengan Injil nya. Kalaupun Yahudi Saintis nya, tak ada pulak nak kait dengan Taurahnya. Yang sedihnya, Saintis Muslim pun tak ada nak cerita bagaimana kait hubung yang kukuh dari Al-Qurannya.. Hanya hujah-hujah melalui refference yang bertulis dan fakta saja. Terpulanglah pada apa kita fikirkan.
namun conclusion nya , Science tak akan menyebut ataupun mengaitkannya pada Tuhan. Semua seperti menggambarkan ianya terjadi dengan sendiri sahaja. Senang cerita, kehidupan Atheism..Bersandarkan pada Syariat je.
wallahualam.

Saya tak kata Science itu teruk, dari segi logic ada betul. Apa kita lihat jelas dimata buktinya. Namun kita letak limit pemikiran kita pada tahap tu ajalah..Tuhan yang buat, pastu tak tahu kenapa Tuhan buat benda tu untuk apa dan munafaatnya pada hidup kita.

Akhirnya, apa saya halakan disini hanya untuk kita fikir dengan lebih dalam pada sesuatu. Kalau kita sering saja kata pada sesuatu hanyalah kerana "orang kata macamtu", sampai bila kita tak akan maju. Idelitas kita adalah kedepan dan terus kedepan. Kalau kita kedepan tanpa ada peta, sudah tentu kita akan sesat..
Celikkan mata didalam merenung dunia didalam sudut yang positif dan membangun, leceh bagaimanapun agama kita katakan, agama itu menyusun kehidupan kita menjadi seseorang.
Bukanlah sampai jadi mat skema yang perasan alim sangat hingga kita terlupa pada hubungan sesama manusia yang bersosial dengan pemikiran terbuka..Tak kira apa warna kulit bangsa kita, kawan semua sementara peluang hidup untuk kita masih diberi, janganlah pandai-pandai membataskan had kerana orang kata. Kita hidup dengan cara yang kita mahu, bukan cara apa orang suruh.Kalau nak ikut orang, biarlah orang itu ariffubillah yang tak menuntut apa-apapun. Dan isu "orang gila" tadi, ada baiknya kita cuba memandangnya sebagai orang istimewa bukan dihina-hina kerana fizikalnya yang kotor dsbnya.Ke ada an mereka didunia ni pun boleh dikatakan sebagai pengajaran buat kita, berterimakasih lah pada mereka dengan menghormatinya. Hidayah itu akan turun dimana-mana melalui apapun, jangan mengambil semua yang hina itu hina dan yang mulia itu mulia. Hargainya kerana semua untuk kita-kita dari siapa kalau bukan Tuhan.
Bagi saya yang gila tu adalah yang selalu cakap tentang sesuatu yang mereka tak boleh penuhi, janji kosong, mulut manis kerana makan gula, namun terlalu manis akan mudharatkan diri. dan yang kedua dalam senarai top 10 gila saya adalah yang suka tuntut wang untuk ilmu yang belum tahu lagi dia kuasai sepenuhnya atau tidak......................Gila.

Agama bermula dari Hati..selagi Hati belum ikhlas untuk beragama,selagi Hati belum terbuka untuk berkorban untuk Agama. jangan memandai nak kata-kata orang. Ingat tu..