Wednesday, April 1, 2009

31 March 2009

Dua hari kelmarin, malam 31 March 2009. Sekitar jam 0412 minit pagi. Setelah usai sudah bertungkus lumus siapkan urusan di Terengganu, saya ke Kuala Lumpur pulak untuk siapkan kerja-kerja yang tertangguh disebabkan masalah PC. Saya bawak sekali PC ke branch Dendang Anak di Desa Pandan ni disebabkan data dan file yang terlalu banyak dan makan masa yang panjang untuk transfer kesemuanya didalam external hd..
Perjalanan kami pada mulanya smooth seperti biasa, kalau selalunya ambil jalan melalui Jerangau, kali ni kami ubah perjalanan laluan pantai. Biasanya kalau time cuti sekolah memang jam laluan ni, tapi mungkin disebabkan bukan musim cuti jalan jadi lengang..
Bila dah masuk highway Kuantan, kereta dah mulai meragam. RPM jadi gila dan signal sensor kejap menyala dan kejap mati. Untuk kepastian kami berhenti di tepi highway selepas Gambang, nak taknak kena berhenti walaupun gelap di area tu tak berlampu apatah lagi di lebuh raya. Bila engine dimatikan dan kemudiannya direstart ulang, tak boleh nak hidup dah. Tersedut-sedut jadinya..Hairan jadinya, tak tau apa puncanya pula. Seperti sebelumnya pun kereta ni dah selalu buat hal, tapi kali ni kami semua jadi buntu...hahahaha.
Sekitar jam 0521 masa tu adalah peronda lebuhraya lalu, dia berhenti dan bertanyakan masalahnya, ternyata mereka pun tak berani nak kata apapun. So depa letak cone di belakang kereta agar pemandu kereta lain nampak. Tak adala yang merempuh plak nanti.
Abang peronda tu pun call la Towing lebuhraya. Sayapun apa lagi, bawak keluar camera dan mulai "penyakit" saya..ketap ketup ketap ketup ambik gambar kereta lalu ataupun slalu dikenali sebagai Long Exposure (merakam cahaya pada satu jangka masa yang melebihi dari 1 saat)..Macam-macam dibueknyo,abehtu katanya 20 min sampai. Tapi dah sejam genap baru sampai. Mereka bawak kami diselepas tol Maran, tinggal disitu. Then tunggu brader foreman pulak datang dengan tow trucknya = 1 jam lagi nunggu. Sementara saya pulak rebut ajala peluang yang ada tu untuk berfotografi subject-subject yang ada di situ..hahahaha.
Perjalanan dari Maran ke Batu 42 tak silap saya, dah 30min lagi.
Sampai di bengkel pulak, sementara tunggu masalah kereta dibaiki. Saya kehulu kehilir ar ambik gambar.. Cina towkey bengkel tu tersengih aja tengok gelagat saya, sampai dia saja-saja nak kenakan saya, dia bagitau Ayie je yang dicelah-celah kereta tu ada dia rantaikan anjing. Saya tengah baik pose nak ambik gambar ayam atas kereta pusing-pusing ado anjing.. Gelabah la sekejap sebab terkejut. Tapi pastu ok ajala.
1 jam
2 jam
3 jam
berlalu macamtu je, garing rasanya. Panas mencengkam..sempat juga dicelah-celah tu saya wat renungan yang bakal saya post kemudian lah. Bila kereta dah siap, bayaran pulak macam bedil, dari 1 benda yang rosak ditukar pulak 5 benda lain total cost RM1k..huu..dalam pocket memang ada standby untuk contigency tapi tak adalah sampai tebal macamtu, ditambah pulak dengan payment belum settle job minggu lepas, saya minta orang office ayah pam masuk duit. Jam 1240 tengah hari, muka sorang-sorang dari yang ceria jadi macam kulit kompang kerana kepenatan. Walaubagaimanapun, perjalanan tetap harus diteruskan. Susah payah tu ada hikmah disebaliknya. Sekitar jam 5 petang kami tiba di Kuala Lumpur, letak bag dan patching barang. Ntah macamana semua jadi tertidur petang tu, kul 8 baru terjaga.
Ada kawan saya call, terkejut dia tak sebab tidur petang dan miss maghrib. Saya cerita lah yang saya di KL, bukan di KT. Barulah dia paham, disinilah hikmah Musafir dalam Islam, ada kelonggaran sedikit kerana berjalan jauh..huu..lepas tu kerja terusss....
pukui 8 pagi tadi, masih belum tidur. Saya sorang je masa tu yang berjaga, yang lain masih tidur.
Jadi saya ambil ruang ni untuk imbas balik kejadian kereta rosak tu dan semuanya dari mula perjalanan hinggalah sampai di KL.
Burung pagi-pagi bernyanyi, tapi sebenarnya bukanlah bernyanyi bahkan bertasbih..Tak ke kita lupa semua makhluk dimukabumi ni tunduk pada apa Allah perintahkan, kecuali Jin dan Manusia. Dan didalam perintah Allah ada menyuruh kita untuk bertasbih disiang hari dan berzikir dimalam hari...
Dalam peristiwa tu, saya pelajari satu benda yang baru. Mungkin baru bagi sayalah untuk saya benar fahami, kalau tahu itu dah umumi ketahui. Dan saya akhiri hari tu dengan nukilan ni, yang saya type di hp sebelum tidur. Harapnya ada baiknya kita fikirkan..kerana sesibuk manapun saya, saya cuba jugak post blog saya hanya untuk ajak anda semua berfikir. Sebab itulah saya katakan ceritera, bukan blog Al-Kuliyyah ke apa.. ini untuk umum, semua boleh baca, bukan untuk orang tertentu dan Islam sahaja. Apa saya harapkan hanyalah satu, cuba. Terpulanglah cuba apapun, cuba benci, cuba cari salah saya, cuba fahami tapi biar pokoknya itu cuba.

Hidup ni adil dengan kita, siapa kata tak adil?
Kita yang menentukan keadilan, keseimbangan dalam hidup ini.
Didalam kepanasan..terik matahari kita disiramkan,
kita kata panas, dan kita marah sangat atas ketidak selesaan..
bukankah kita ada pilihan?..
kenapa tak digunakan pilihan itu bagi memikirkan betapa berertinya kehidupan.

8 lebih, baru tidur depan PC,dengan bantal sofa dan selimut kain batik. Kemudian bangun sekitar jam 12 pulak dan sambung lagi kerja, semua mengadap PC..kerja.tak akan habis.