Tuesday, April 7, 2009

bila anda kecewa..kembalilah pada Gua

Pernah satu malam setelah penat mendaki di puncak Jabbal Nur.
duduk mengadap diluar pintu gua hira, saya dapat melihat jelas betapa tersusunnya agama.
Mengapa saya berkata sedemikian rupanya?
kerana kalau kita baca semula sirah Nabi Muhammad salallahualaihiwasallam, baginda mendaki gunung jabbal nur dan duduk di gua hira untuk menyendiri buat seketika, ada kata menyepi pun boleh guna. Dan adapun saya pernah dengar dari sahabat-sahabat saya yang cerdik cendekia belaka pernah berkata bahawa Agama itu bermulanya dari gua,
mengapa gua?
dan kenapa agama mula di gua?
apa simbolik gua hinggakan ada hubungkaitnya dengan alam perut ibu(rahim ibu) dan sehinggakan senibina mihrab itu sendiri ada yang katanya inspirasinya adalah daripada gua juga. Tak cukup dari itu, ada satu surah dalam Al-Quran Khas untuk Gua disebut suratul Al Kahfi. Saya tak kata betul, jika saya kata betul maka saya ni berat sebelahlah pada orang yang berpandangan tidak betul. Maka saya minta anda semua perhatikan sendiri dan fikirkannya. Dimana Gua nya?
Gua itu tempat Muhammad ibni Abdullah "merajuk" dengan dunia. Sebagai manusia biasa, Muhammad ada perasaan yang sama seperti kita, yang akan tersenyum bila melihat sesuatu yang disukai, yang akan tersinggung bila dicaci dan dihina. Boleh dikatakan bahawa baginda pada satu saat, dah sangat-sangat kecewa dengan perihal yang berlaku didunia, jangankan apa dikata orang nak dengar, nak memandang dirinya pun orang dah jelek.. Buta huruf lagi, kalau zaman sekarang orang buta huruf apa pandangan kita? Pasti orang akan kata bodoh kan?..Disini saya minta saudara dan saudari jangan perbandingkan zaman ketika itu dan ini ada kemajuan dan bla bla bla..Kita tengok logically, kalau Tuhan nak buat Muhammad ibni Abdullah itu seorang manusia yang educated gila dan pandai baca dan tulis, boleh aja kan? Persoalannya kenapa Allah letak keadaan sebegitu pada diri seorang Rasul Allah? Kekasih Allah tu.. Mengapa?
Pendapat sayalah, apa yang lebih penting adalah ilmu yang kita amalkan jauh lebih baik daripada ilmu yang kita baca dan belum tahu boleh amal dengan sempurna. Kehidupan itu sendiri adalah guru bagi kita yang Allah telah siapkan buat kita, ianya seperti satu Sylibus lah kalau belajar tu. Berperingkat-peringkatnya.. Ujian itu penentu pada sejauhmana kita memahaminya, kalau tak faham lagi.. Dont worry, tetap akan datang perkara yang sama seperti itu namun berkeadaan lain sedikit. Ke guane? itu sekadar apa saya fahami berdasarkan apa yang saya pernah alami sepanjang kehidupan saya ni. wallahualam.

Berbalik pada isu gua tadi, mengapa gua itu Tuhan sibuk sangat nak highlightkan pada kita yang tak reti-reti ni? Apa yang sangat special pada gua tu?
ok, saya akan cuba terangkan pada apa saya fahami tentang gua ni.
Gua merujuk kepada terowong semulajadi yang terbentuk ke dalam bukit atau gunung yang disebabkan oleh hakisan air atau sebagainya. Gua boleh jadi hanya beberapa meter ke dalam atau boleh menjalar sejauh beratus-ratus kilometer dan kadang-kala sehingga tembus ke pintu gua yang lain. Gua yang biasa di lihat berada di bahagian atas tanah, tetapi kadang-kala terdapat gua yang menjalar sehingga di bawah tanah, dan kadang-kala pula di bawah paras air, menyebabkan gua tersebut berisi air. Itu menurut taarif dari wikipedia, pada kejadiannya.
Namun apa pula kaitannya dari segi Tarikah,ia disebut dalam surah Kahfi:
“Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah selain Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmat-Nya kepada kamu dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk menjayakan urusan kamu dengan memberi bantuan yang berguna”. (al-Kahfi: 16)
Maksud disini, kalau kita tak dapat elak daripada terpengaruh dengan sesebuah perkara yang tak elok, kembalilah pada Kahfi, dan berlindung maksudnya adalah kembali pada basic semula, dengan syarat juga tempat tersebut haruslah suci daripada segala kekotoran, terlindung dan terjaga oleh alam.
Rahmat dari Allah itu adalah kemurahan dari Allah, maka jika kita bersyukur dengan Nikmat maka ditambahlah Kemurahan..kalau sistem jual beli kalu wi harga mahal, ye buh koho mahal. kalu muroh, ye wi koho muroh. Itulah dia..

Hakikat Gua pula adalah bilamana kita berada didalam gua dan merasainya, kalau kita rasa takut maka takut lah yang akan teman kita, dan kalau kita berani, maka beranilah kita. Kalau nak faham bab hakikat kedalaman tentang gua ni sangat lah dalamnya, bayang gini dahla, ibarat kita mencari semut hitam, didalam gua yang tersangat hitam kelamnya, semut hitam itu pulak berada diatas batu yang tersangatlah hitamnya. Soalannya, dapat ke kita cari semut tu?
Rata-rata akan jawab tak lah, namun kalau kita bersatu dengan kegelapan, kita akan dapat merasai kehadirannya, kerana saat gelaplah kita akan mula belajar menghargai apa kita ada, mata masa tu berkelip-kelip tercari-cari sesuatu sungguhpun kita takkan nampak, akal fikir kita terfikir-fikir mencari sumber apapun untuk dinilai, kalau tiba-tiba ada bunyi-bunyian didalam kegelapan maka telinga yang mendengar akan direct pada otak kita paling cepat menilainya dan cuba bertindakbalas, hidung menghidu pun mula mencari-cari bau-bauan untuk dikesan dan berbagai lagilah yang berlaku pada seluruh anggota tubuh pada waktu itu.
Namun begitu apa yang penting adalah apa yang kita mahukan dan sejauhmana kita berpegang pada pegangan, itu penentu dan kita nilailah sendiri waktu tu kerana tak ada sesiapapun yang dapat mempengaruhi diri. Yang ada hanyalah diri kita, kegelapan dan Tuhan. Pengantaranya hanyalah hati, kalau kita benar beriman maka fikirkanlah bagaimana nak beriman, dan adakah saksinya kita pada kalimah syahadah itu sebenar saksi ataupun kata-kata sahaja? Kalau basically kita cakap dan akui sesuatu yang kita sendiri tak saksi, itu namanya Munafik/penipu. Kalau dalam Mahkamah dah dikira Saksi Palsu. "abistu, boleh ke naik saksi adanya Tuhan bernama Allah dan akui Muhammad itu pesuruh Allah?" Maka jawab saya, ya. Kerana Agama itu Kebenaran belaka didalamnya, tak pernah ada kebengkokan. Nak jawapan maka carilah ia dengan jaga niat tu dengan sesungguhnya. Kerana Allah tidak akan menyesatkan orang yang ingin mencariNya, Allah akan menguji keinginan kita..
Kaitan gua dengan perut ibu pula, saya jangka sekarang anda dahpun faham conceptnya bagaimana setelah membaca hal diatas tadi? cuma keadaannya sedikit berbeza kerana penciptaan Bayi ini terhasil daripada persetubuhan dua pasangan yang saling sayang menyayangi, maka dari situ tercetuslah sperma yang ditembak masuk kedalam rahim wanita dan apabila telah sebati dengan ovum maka berhasil lah yang dinamakan janin, maka melalui beberapa proses seterusnya akhirnya menjadi bayilah ia. Dikandung dalam perut berbulan-bulan lamanya pula dan akhirnya dilahirkan. Saat didalam perut itulah dikatakan Alam Ijsan(Perut ibu). Dimana kalau rujuk kitab Hakikat Insan pula ada 7 perjalanannya(yang saya rasa pada masa ini elok jangan dibaca kalau tiada guru yang mursyid dan dah bermaarifat, bagi saya kitab ini ada logicnya didalam proses kejadian kita sebab itu saya mengambilnya).
Maka dikatakan semasa di Alam perut ibu inilah kita dibentuk hasil daripada apa yang ibu kita amalkan, benar ada sesetengah kata segalanya atas ketentuan dan ketetapan Tuhan, namun begitu ketentuan dan ketetapan Tuhan terletak pada dua cabang "pilihan" yang kita buat. Allah bekalkan Akal untuk Fikir, buat keputusan, sebab itu kita(lelaki) dikatakan Khalifah dimukabumi dan wanita adalah permaisurinya, bukanlah saja-saja diletak begitu..
Jadi gini lah, apabila kita berbalik semula pada Kahfi. Kita akan fahami bahawa tak ada apapun yang kekal buat kita hanyalah diri kita dan apa kita amalkan, berada didalam gua tidak bermakna kita dapat nombor ekor atau bela jin atau kawan dengan syaitan, itu 2 makhluk dah termaktub oleh Tuhan, Jin pengisi Dunia dan Syaitan itu laskar pada Iblisnya. Jangankan kita anggap benda itu tak adapun dan bila dah anggap ada kita pulak jadi taksub gila pulak. haduuuuuihh.....biar balancelah, seimbang dengan apa kita buat, makan seimbang, tidur seimbang semua seimbang baru kita amal kehidupan adil, baru kita adil pada diri, nak cakap adil sebagai pemimpin pula biarlah kita berkawan tak pilih bulu, reti hormat orang dan kehidupannya.
Jadi semasa saya disitu, banyak sebenarnya yang saya fahami, persoalan saya dijawab melalui apa disaksikan. Namun airmata tak dapat saya tahan sewaktu lagu Kepulangan-Dendang Anak dan Hijab Kekasih-M Nasir berkumandang didalam headphone saya.. Sangat pilu dan sembilu rasanya. Anda bayangkanlah, jika tahap kita kecewa dengan pasangan kitapun dah rasa macam akhir hidup dah, apa lagilah ber Cinta pada sesuatu yang tak terzahir, orang kata kita gila, orang caci kita, perjalanan hidup kita didalam mencari cahaya Tuhan tu buat kita rasa semacam perkara yang agak mustahil dikehidupan nyata ini, kita mungkin tidaklah semulia para Nabi yang berjuang dijalan Allah, namun kita cuba menyusuli perjalanan Sirah Nabawiyah ini sebagai panduan tariqahnya, dan tak cukup itu kita ditentang habis-habisan digugat..hingga kini pada pengetahuan pembaca, saya masih menerimanya. Namun pada masa itu, saya menangis sepuas-puasnya(tapi tidaklah sampai meraung)..akhir setelah saya memujuk diri untuk bertenang, saya nekad dan bersumpah diatas bumi ini untuk menjadi yang terbaik dari diri saya, serta mendoakan kesejahteraan anak,cucu cicit saya yang bakal tampil di pentas akhir zaman nanti. amin..
Hingga kini masih saya tertanya-tanya, mengapalah perjalanan ini sangat menyakitkan? mengapa kemuliaan itu sanggup ditukarganti dengan kesombongan, keegoan diri?
mengapa kita mencaci pada sesuatu yang tidak kita jelas sendiri?
berbagai bentuk soalan bermula dari mengapa. Seribu satu macam..
Hinggalah baru-baru ini sewaktu saya bermuzakarah dengan sahabat saya seorang ni, dia berkongsilah pada saya apa dia buat malam sebelumnya ya ni dia telah membaca tafsir dari Al-Quran dan ada sepotong ayat tu dia "trigger" semacam katanya, saya sendiri sebenarnya kurang ingat ayat apa, namun maksudnya adalah kalau kita nak mengenal agama, syarat pertama hati mesti hancur berkecai. Saya terkejut besar dan cakap padanya bahawa inilah jawapan yang saya cari-cari sebenarnya. Makna ayat tadinya memberi erti semacam kita tak akan mengenal agama melalui kesenangan, walaupun hidup kita serba senang namun agama itu tetap susah payah.
Kenapa begitu, kerana sangat berbeza jika kita memahaminya dari pembacaan dengan practically /amali.
Sangat-sangat berbeza. Percayalah..
Dan kefahaman saya pada persoalan kenapa isteri perlukan bimbingan suami dan mengapa suami itu pemimpin agamanya terjawablah, ini kerana apa yang bakal dilalui adalah besar ujiannya, silap haribulan nauzubillah..kita sendiri hilang keyakinan pada agama kerana kecetekan kita dalam berilmu mengenai agama.Bottomline, Pemimpin itu lelaki, dan kepimpinan memerlukan keyakinan, jika tidak yakin, usahlah buat, belajar lagi dan lagi agar tak di queen control.. Kita minta jauhlah dalam hal tu belaka.


Begitulah seadanya ulasan saya kali ini, andai nak diurai lebih mendalam, saya ikut majoriti balasan email dari anda, jika ia mengizinkan maka saya teruskan berceloteh lagi bagi pandangan dan fahaman saya. Saya tak kata apa ini semua untuk menyesatkan, cuma nak kita buka fikir untuk lihat kehidupan didalam perspektif yang besar, agar pemikiran kita lebih mendalam, itu sahaja. Tak ada untungnya dari saya berceloteh begini untuk jual minyak ke apa, wakakakaka..
Wallahualam tentang Gua ini. Kalau kita tak amal apa kita kata, itu berbohong dan berbohong itu sama sifatnya dengan ular. Saya taknak disamakan sebagai seekor ular. Saya manusia dan akan terus berusaha untuk jadi lebih "manusia" dan insyaAllah Hamba padaNya.. Sama-sama kita cari keredhaan dari Tuhan.