Thursday, April 2, 2009

sejenak tentang fakta umur

Dari awal sekolah sekolah dulu, selalu saya perhatikan soal perbezaan umur ni. Yela time tu selalu berlagak tahu semua benda, kerana sering bergantung pada buku-buku yang dibaca. Bahkan saya pun pernah menjadi diantara penentang pada kawan-kawan untuk tidak mencari pasangan yang tua ni kerana takut diatasi andaikata ianya direstui hinggalah berumah tangga. Dulu bermati-matian saya membahaskan isu ini pada kawan saya disekolah dulu. Kalau perempuan elok cari pasangan yang lebih tua, dan yang lelaki baik cari pasangan yang lebih muda. Masa tu, pemikiran orang seperti saya masih belum mampu pergi jauh. Ini kerana pengalaman hidup untuk melihat kehidupan diluar sana yang terhad, hidup dalam routine sahaja 24/7.
Setelah selesai sekolah, isu ini timbul tenggelam didalam lubuk pemikiran saya. Tapi macam apa saya kata tadi lah, kadang ingat kadang lupa untuk cari kepastian sebenar mengenai fakta umur.

Adakah umur itu benar-benar perbezaan antara kita?
itu soalan yang ambik masa hampir 4 tahun, kalau kira tahun logically hidup ni la.
Dan disepanjang masa itu, sering saya bahaskan dengan teman-teman saya yang saya temui didalam kembara saya mencari jawapan yang pasti berkenaan fakta umur ini. Rujukkan dari masa kesemasa di internet, mana ajalah yang berkenaan usia nih..
70% banyak mengatakan bahawa Umur adalah penyebab kematangan seseorang itu. Lebih tua maka lebih matured lah ia.
Hmm..betul ke?
Dalam reality hidup, kita tengok ada je lelaki nikah wanita tua, ataupun wanita bernikah dengan lelaki lebih muda darinya. Walhal Nabi Muhammad bernikah dengan wanita lebih tua dari diri baginda dan bahkan juga bernikah dengan budak yang berumur 9 tahun. Kalau kita bayangkan dizaman kini ada orang buat benda macamtu mesti bertanggapan gila agaknya ye..
Tapi soal umur ni, betul ke keserasian antara kita ni bergantung pada fakta umur?
Eloklah kita buka minda dan fikirkan sejenak.
Bagi sayalah kan, fakta umur ni nombor 2 apa yang penting adalah kematangan kita.
Kalau umur tua tapi masih teraba-raba mencari maksud hidup, tak berguna juga.
Namun bukanlah ia advantage kita untuk tidak menghormati yang tua, hormat itu wajib kerana kita memandangnya sebagai orang-orang yang terdahulu dari kita. Hormatlah kerana kekuatannya untuk terus hidup dalam apa juga keadaanya.
Hormat itu kunci kepada darjat diri kita sebagai manusia, kalau kita nak dimuliakan maka hormatilah semua dengan sama rata, kalau nak dihina, berlaku biadaplah pada siapapun namun janganlah salahkan nasib kepada Tuhan kerana kita yang memilih untuk begitu.
bagi mereka-mereka yang selalu menggariskan had pemikiran,
anda dinasihatkan agar
jangan sibuk bertanyakan BERAPA LAMA anda telah hidup, tanyakan KENAPA anda hidup?..kerana itulah beza sebenar antara kita. Sejauhmana kita menghargai apapun dalam kehidupan kita.