Monday, April 20, 2009

renungan tak bertajuk

aku sanggup,
demi keranamu..
katakanlah jika seurat benang sahaja yang tinggal diatas diriku ini yang pada kemudiannya menjadi sangat berharga,
jika itu dapat menghubungkan jurang antara dirimu,
aku sanggup gadaikannya,

demi keranamu..
walaupun debu hati yang telah hancur berkecai itu dapat memberikan semacam penawar pada kebahagiaan,
aku sanggup hadiahkannya,

demi keranamu..
sungguhpun setitik darahku ini dapat mereda serta menghapuskan api kebencian,
ambil lah,
jiruskanlah ia..akan ku korbankan ia dengan relanya,

kerana aku tidak pernah pun meminta untuk dijanjang, dijunjung, dijinjing ataupun dijulang..
apa yang ku harapkan hanyalah kita,
sesama manusia,
ada keterbukaan, kesyukuran, keihsanan dan keikhlasan.

dan ku tahu airmataku ini terlalu murah buatmu,
kerana itu aku menulisnya bersama tinta dengan titisan kudrat keringatku,
wahai makhluk Tuhan paling mulia,
berhentilah meratapi nasibmu kerana dirimu penentu segalanya,
dan renungan ini akan tiada tajuknya dan akan sentiasa menjadi begini kerana itulah mahunya jikalau kita tidak memanfaatkan sepenuhnya akan kewujudan kepala.