Thursday, April 9, 2009

dialog hati berbunyi

Cinta..Apakah ertinya Cinta?
adakah pengertiannya membawa segala rasa yang sempurna hinggakan terwujudnya satu kekuatan yang abadi?

Bagaimana Cinta itu kita tahu ini Cinta? Apa benar kah ianya rasa yang begitu mendalam didalam hati? Bagaimana dapat kita jawab pasti dengan kita rasai, dapatkah rasa itu terbukti dengan kata?
Nah, itu persoalan saya..Buat saya buntu dan mendungu, terbelenggu adakala hidup juga jadi tak menentu.
Ada pula diri didalam diri saya bertanya pula, "Apakah perlu kau kaji hingga begitu?"
Iyalah, jawab saya. Kerana tiap perkara yang berlaku didalam hidup ada jawabnya, ada sebab musababnya yang menjawab persoalan mengapa ini dan itu,begini dan begitu. Kalau Gula itu manis kerana campurannya, kalau Garam itu masin kerana kandungan intipatinya jadi apa jawabnya pada Cinta pula?
yang adakalanya terasa sakit, nikmat, rindu dan menyeluruh hinggakan mempengaruhi tubuh. Intipati-intipati itupun kita tak dapat jawab, kenapa sakit? kalau ada jawab sakit kerana otak kita mentafsirkannya sebagai satu "threat" pada tubuh badan, merujuk pada amaran bahawa ianya suatu benda yang berbahaya dan perlu diubat.
Kenapa Cinta itu satu soalan yang hingga kini tak dapat kita, manusia simpulkan dengan jelas sekali, tiap kali sebut Cinta.. Ada saja definasi berlainan, pendapat yang berbeza namun membawa maksud yang sama, masih lagi Cinta.
Mengapa begitu?
Adakah kerana rasa ini suatu yang begitu mendalam hingga kita pun jadi tak tahu?
Ada yang berkata, jangan terlalu Cinta manusia khuatir nanti memakan diri kita.Menguasai kita dan pada masa yang sama memperbodohkan kita. Kenapa macamtu pulak? Bukan ke Cinta ni tercipta untuk kalangan Adam dan Hawa? yang kemudiannya disalah guna untuk sesama kaum pula.Gila apa?! ada yang kata begitu, namun itulah hakikatnya, hingga akibatnya kita salah letak apa pengertian Cinta itu.
Sekali lagi, jadi lagi buntu. Dan membuka pelbagai soalan lain yang bercabang-cabang pula...Ada mengkaji ini pernah menjadi gila hingga menjadi serik untuk mengenali apa itu Cinta, menunjukkan bahawa hal ini tidak mampu untuk ditanggung didalam kepala kita. Ianya sering memperbaharu mengikut masa ke semasa..hmm..betul ke?
ataupun saya ini mengarut-mengarut dan mengelirukan anda semua?
Saya tak rasa begitu,
saya rasa kita wajar tahu,
kenapa kita buat apapun biarlah ada jawapannya yang tepat,
kerana kalau kita tak tahu maka samalah cara hidup kita dengan makhluk lain, namun kita berbaju, berseluar, berumah, berkereta, beralas tika berjalan..Bagaimana pula dengan penjelasan itu pulak? Kalau betul cara hidup kita dengan makhluk lain didunia maka telanjang lah anda, tapi kenapa perlu berpakaian dan sebagainya pula. Kerana panas? kerana sejuk?
Lah, kenapa mengada sampai begitu kita?? Nanti ada pula ada bagi jawapan kerana kita ini berotak..Abistu monyet pun ada otak, lembu pun berotak,boleh dikatakan 90% haiwan berotak didunia ini.
Itulah, kita yang berakal dalam otak ni jarang notice. Kewujudan Akal itu beza utama mengapa kita(manusia) dengan makhluk lain berbeza. Kita ada akal dapat fikir bagaimana nak membalut diri dari kepanasan dan kesejukkan dengan alasan untuk melindungi. Jadi apakah itu Cinta? Akal ada cuba kita gunakan sebaik-baiknya sepertimana kita menjaga diri kita.
Aduh..jadi apa jawabnya??
Beginilah kalau kita berfikir dalam keadaan menafikan adanya Tuhan, semakin kita kaji semakin bercelaru, tak akan pernah ada jawab pastinya. Kita cari Subject dan mencari Jawabnya berpandukan fakta yang ada, banyak yang saya lihat dalam kenyataan sekarang begitu. Tak berani kita untuk iyakan kenyataan Quran,Kitab ataupun Hadist. Dan apabila perbicaraan yang berkaitan menyebut nama Tuhan, tak kiralah Jesus,Dewa Krishna atau Allah hurabbil alamin, kita sombong dan lari darinya, kita perlecehkan dan anggap satu perkara yang tak perlu kita fikirkan."Tua-tua nanti fikirlah, bertaubatlah...Masa panjang lagi"..Bagaimana boleh begitu? Mati bukan kawan kita, dan andaikata kita bersahabat dengan Mati belum tentu usia kita dilanjutkan lagi..Mati tetap milik Tuhan dan Mati tetap patuh dengan suruhan Tuhan. Kalau anda mati hari ini pada sekian-sekian waktu, anda nak kata apa? Bukan nyawa ini milik andapun, tak ada benda yang boleh kita tuntut melainkan amalan baik kita buat.
Kita bersandarkan pada kebaikan, nilai murni serta kebajikan yang kita buat itupun jika kita betul ikhlas kerana sesuatu yang tak terlihat yang diberi nama Tuhan.
Soal Cinta tadi pun sama lah dengan ini, kita tak boleh buktikan sesahihnya dengan hukum alam ataupun fakta kerana sebelum ia ada dahpun ada. Tuhan buat kita pun dengan penuh rasa Cinta Nya..Nak kata apa?
Sesuatu medium yang batin, itulah Cinta. Kuasa dan pemangkin. ianya mutlak semutlaknya, Cinta itu milik yang maha mencipta. Bukan untuk lelaki yang kononnya Cinta girlfriendnya ataupun isterinya, ianya tidak adil jika kita letakkan begitu rupa. Itu pada pendapat sayalah, kerana pada Apa lagi nak kita beri pada sesuatu yang tlah beri kita kehidupan dan peluang untuk berada didunia ini kalau tidak Cinta?
Bagi saya, mansuhkan erti Cinta kita pada sesama manusia. Itu adil. Gunakan Kasih sahaja. Kalau menurut apa yang telah diajarkan pada saya, ada 3 Maqam sebelum mencapai Cinta:
Pertama: Suka- itu pada Nafsu.Apa kita "Nak" itulah dia.Apa kita "Suka", selesa dengan diri kita itulah Suka.
Kedua: Sayang- itu pergaulan sesama kita, kenangan yang dilalui membentuk semacam perasaan yang itulah diberi nama Sayang.Dalil sayang adalah kemesraan.
Ketiga: Kasih- itu datang dari Hati. Dalil Kasih adalah Rindu yang tak terhingga akan dirasa, bukan kerana kenangan tapi pada diri orang itu yang rasa saling memerlu. Dan sungguhpun Hati itu satu, kita wajib tahu bahawa Kasih itu imbuhannya Pengorbanan terhadap seseorang itu. Bagi lelaki, inilah tahap tertinggi baginya untuk berhubungan dengan wanita. Bukan Cinta.
Keempat: Cinta- makan terakhir,inilah puncaknya, dan layaknya menerima hanyalah Tuhan.The ultimate, dan tiada penduanya.

Namun atas kitalah menilainya, sejauhmana betul atau tidak, saya tak berani menghukum kerana saya bukanlah Nabi, Wali atau apapun. Saya masih "mengembara" didalam hidup. Selagi belum bertemu titik noktah itu, selagi itulah saya akan mencari.
Dan bercakap tentang dialog hati ini, saya sebenarnya dah terlalu serik bahkan merasai betapa kecewanya pada karenahnya, kesetiaan digugat, kerinduan tak pernah terubat-ubat...takut nak cakap lagi,kalaulah hati ini berupa, entahlah bagaimana hati saya agaknya, kalau rasanya dah pedih dan sakit..Entahlah, biarlah ini jadi rahasia saya saja. Namun kerana anda semua saya tetap akan terus menulis. Kerana saya menulis bukan untuk pulangan, tapi faedah kebersamaan kita bersama. Saya sayang semua, biarlah ada antara kita tak pernah bersemuka namun saya tetap sayang, kerana tiapkali membuat penulisan ini saya selalu merasakan anda bersama saya, kita saling berkomunikasi dan adakala andalah penyebab kenapa saya berada disini.
Jazakallahualakhairankasiran pada anda semua.
insyaAllah saya tidak akan menghampakan anda semua dimasa akan datang.