Sunday, April 19, 2009

El-Ahad 19 04 2009

Hampir-hampir 2 minggu rasanya saya hanya banyak bermain dirumah saja, kondisi kesihatan yang tak begitu mengizinkan saya untuk membuat kerja, sungguhpun begitu saya begitu tidak sabar untuk kembali berjalan dan terus berjalan disetiap pemandangan dan memerhatikan setiap seni kehidupan memantulkan nilai-nilai keindahannya.
Disetiap kejatuhan kita akan mulai berusaha untuk bangun kembali dengan kekuatan yang melebihi kekuatan sebelumnya. Maksud ertikata ini, dengan panduan yang benar,pemahaman yang jelas,keterbukaan yang meluas dan ketulusan yang sejati secara tidak langsung, kita jadi lebih berilmu diatas kesilapan yang telah kita lakukan. Jangan bertanggapan salah, bukannya saya menganjurkan kita membuat kesilapan demi untuk menjadi lebih matang, seandainya kita sengaja berbuat demekian, saya rasa kematangan itu tak akan tercapai sepenuhnya oleh yang demikian, sentiasa memerhatikan setiap apapun yang berlaku pada diri kita. Jika terjadi sesuatu yang buruk, cepat-cepatlah kembali pada menyoal pada diri dahulu, kenapa terjadi begitu? mengapa anda disitu? apa menyebabkan ia berlaku? dan sebagainya yang anda rasa perlu lah.
Pokoknya kita jangan terlalu judgementalis pada sekeliling, salah kan diri dahulu demi memperbaiki diri kerana tak siapa yang dapat bantu diri melainkan diri sendiri.

Erm..apa yang buat saya jadi asyik sangat mengulangi perkataan "diri" ni banyak lah saya pelajari hari-hari dirumah ini. Dengan tidak keluar pun, saya dapat tahu diri saya dibenci oleh beberapa kelompok jenis manusia..dengan tidak keluar pun, saya dapat tahu diri saya disukai oleh beberapa gelintir manusia,tapi ini tak bermakna saya nak bersyok sendiri. Ini fakta, dan hal ini common ummumi berlaku dalam hidup sesiapapun. Namun begitu soal dibenci tu, kenapa saya kata dibenci kerana golongan "mereka-mereka" ini seperti sependapat diatas kesalahan yang saya lakukan. Dan yang kelakar dan hairan rasa bagi sayalah, ada daripadanya ni mengajak orang lain untuk bersekutu dengan mereka dan cerita kesalahan saya dengan besar harapannya si fulan itu mendengar dan percaya akan apa dikata. Maka terciptalah beberapa buah kumpulan yang membenci saya, keahlian tak dibayar, modalnya hanya cari silap sikit aja pun dah cukup untuk dijadikan bahan huraian dan ulasan, tempatnya kedai kopi ataupun warung-warung siber yang adanya sekarang dizaman "Modern" ini. Saya cukup terharu kalau ikut kata hati sebenarnya, kerana hati saya dah terlalu lama pun hancur berkecai dimusnahkan, yang ada hanyalah perasaan yang berlegar-legar disekitar dada saya bersama serpihan-serpihan hati saya. Apa?ingat saya berkias ke? haha...ini cerita betul lah, apa yang tertulis disini semua adalah berdasar kehidupan sebenar sayalah.
Jadi kenapa saya terharu pulak sedangkan ada sekumpulan ini begitu membenci saya hingga sanggup buat itu semua, orang yang suka pun belum tentu nak tubuh FC. Setakat ini tak ada lagi RB FC,Ku Bad Dendang Anak FC ke apa, sebab saya ini masih biasa saja. Cuba tengok orang-orang yang masuk TV dan jadi glamour, pastinya ada FC tersendiri kerana ia bukannya boleh tambahkan kenalan yang meminati seorang individu ini, malah boleh buat business lagi, guna nama boleh laris kedai makanan, guna nama boleh laris produk ya da ya da macam-macam lagi lah!..hal tu saya kurang minat, tapi moral nya kita kebanyakkannya hanya nak jadi pak angguk aja, kalau kawan kita kata tak suka, kita pun tak suka, kalau suka kita suka, kalau tanya kenapa jawabnya meraban-raban cari jawapan..
Soalan nya, sampai bila nak begini? Sampai bila kita nak ikut orang kerana orang kata patut ikut tapi pada masa yang sama kita pun tak tahu apapun, kalau tahu pun mungkin sedikit atau sekadar syarat saja.

Sampai bila kita nak jernihkan mata fikiran kita untuk menilai serba sesuatu dengan kebolehan kita sendiri?

"tak boleh la sebab orang yang berkata itu orang tua, mereka lebih tahu.."Siapa kata lebih tahu? Ada aja yang dalam persekitaran kita yang tak tahu apa itu Sifat Solat. Orang tua tu..nak royat ke deme blake, hormat tetap no 1 namun pemahaman dan pengetahuan itu kita jangan cepat yakin, kena banyak belajar dan disitulah kita gunakan kebolehan dan kebebasan untuk bertanya. Tanya ajalah apapun, itu kan kebebasan?

Terlalu penat kah untuk berfikir?

"boleh tahan lah, sebab aku kena fikirkan komitmen aku terhadap benda lain..orang kata yang tu kita ikut sudahlah.." nah, ini contoh orang yang begitu malas untuk guna apa yang tak ada pada kucing, tak ada pada beruk, tapi masih memilih jalan untuk jadi malas macam ba...? anda sambung sendiri lah. Itulah sifat binatang bernama khinzir, malas nak gerak duduk berkubang dalam najis buatan sendiri. Bangunlah, kalau betul fizikal anda tak larat nak bangun dan lihat sesuatu yang boleh buatkan fikiran anda terbuka dengan meluas (kalau saya, saya pilih laut atau langit) maka berbaring pun tak apa, pejam mata, bawa bertenang dan fikirkan mengikut logic akal tentang sesuatu itu. Soal diri anda wajarkah ini dan wajarkah itu? dan kalau boleh biarkan jawapan itu tergantung, insyaAllah anda akan dapat jawapannya pada masa akan datang melalui praktikal kehidupan kita.

atau terlalu lama kah masa untuk anda berfikir?

"lama jugak tu..sebab dalam sangat tuuu.kejap lagi lah!"..
alasan ni antara yang paling kelakar bagi saya, kerana ini jugak berbalik pada diri saya sendiri satu masa yang dulu, lah yang semua diatas tu semua melalui pengalaman saya jugak apa sebab tu boleh ceritakan balik. Tapi ni lah top sekali yang kelakar, sebab kita lupa pada panduan asas untuk belajar jadi orang yang bijak, ya ni orang yang bijak akan selalu fikirkan matinya paling minimum 7 kali sehari dosage nya. Itu Nabi kita punya guideline.. "Kenapa pikir mati itu jadi bijak pulak?" "Ade ke gitu?" "Tak baik cakap macamtu.."frasa-frasa popular yang sering saya dengar tiap kali saya cakap "saya tak tau lagi esok ada ke tidak, kot2 tidur karang mati kita tak tau"
Budaya mana ntah ajar kita benda ni, tapi pasti dan yakin dan juga confident BUKAN Melayu ajar macamtu, Kematian tu macam suatu yang "taboo" bagi dikalangan besar antara kita. Sebut mati aja orang kilas ke lain, seolah-olah kita tak nak terima dan tak redha langsung pada ketentuan Tuhan. Jangan gitu, sebab kalau kita macamtu, automatic Rukun Iman kita pun dah fail satu. Macamana nak kata beriman kalau itu pun dah fail?

Begitulah seadanya, saya sebenarnya tak adalah rasa kecewa, buat apalah nak kecewa pada manusia? Dah tau ada orang berbagai ragamnya kan?
Namun betul kita tak boleh elak dari menanggung kepedihannya, kita ada limit jugak atas daya tahan kita. Kita masih perlu seorang teman untuk diluahkan, namun penceritaan pada teman itu masih belum lagi 100% tepat fahami apa kita rasai.
Kita masih perlukan Tuhan, yang bagi Agama Islam yakin dan percaya Allah itu dimana-mana sahaja, namun Allah itu hanya satu. Dialah pemilik segala-galanya.
Dan bagi saya, saya rasa Allah itu seperti "Big Boss" saya yang memegang dan melihat dunia ini hanya seperti sebutir pasir saja. Saya akan adu padanya bila saya rasa sangat-sangat sedih ataupun susah, apa susah?..

Hal pemikiran tu, saya harap sudah-sudahlah kita ikut budaya groupie nih, ikut cara Jemaah sebenar, kita berfikiran dan pendapat lain, bermazhab lain, namun tetap kita berimamkan satu dan mengadap Kaabah sebagai satu tumpuan yang mentauhidkan dan membuktikan bahawa Allah Hu Ahad. Itulah keindahannya.

So be it..go on dengan hidup sendiri yang tak ada sangkut paut dengan mereka yang membenci awak, kalau tak suka biarlah tak suka, biarlah kita berundur dari mendaruratkan keadaan, tiba masa nanti Allah, TUHAN YANG BUAT KITA DAN KEHIDUPAN ini akan tunjuk pada mereka. Biarlah apa dia nak buat, letak dalam surat khabar front page pun banyak hikmah kita dapat, dahlah lagi popular kita bermakna kita yang dibenci inipun dapat masuk muka depan tau...jangan jeles, tambah pulak cerita kita tu rongak-rongak ceritanya tak cukup bukti yang sahih, kalau yang "bijak sangat" tu dia okay la terima aja input paper tu tanpa ada rasa nak rujuk pada source mana diambil. Biarkan dengan cara mereka.. Tuhan itu Ad Dharr dan jangan lupa Tuhan itu Al-Haq pada Yang meWadud akan diriNya.

terimakasih pada pembaca setia saya, sampai setakat ini kita berjumpa lagi insyaAllah..
Salam Sayang,
Ku Bad

Bawah ini hanya dedikasi special saya pada yang benci saya,
saya harap anda akan terus membenci saya lagi! benci lah lagi!
wekk..
guane? menyenyes tak?ditambah pulak comment box tak ada bawah tu..
saya buat blog ini untuk yang sudi membaca, yang berfikiran luas dan terang, dan sekiranya ada comment, saya galakkan pembaca saya mencurahkannya didalam email sebab ianya lebih detail dan indepth bagi seseorang.
Kalau nak comment jugak, email la.. saya spam slalu.
wakakakakakakaka..