Tuesday, August 18, 2009

apabila kita mempersoalkan cara untuk memiliki Dunia didalam dakapan.

baru sahaja kelmarin berlalu,
adalah aku ditemukan seorang pemuda ni.. lingkungan baya saya juga lah,
tapi terlalulah dia semangat didalam mengutarakan hal-hal serta isu politik ini.
saya malas lah nak bagitahu pemuda ini penyokong mana, baik dari pembangkang ataupun yang tidak dibangkang.
bagi saya,
1,
politik itu kekarutan-KOTOR,
dan tidaklah saya pula menyokong pemerintahan monarki,
darah dan nama tetap kerana siapa nenek moyang saya,
tapi itu bukanlah alasan mengapa saya harus menyokong mana-mana pihak namun bacalah sendiri riwayat-riwayat dahulu bagaimana jayanya pemerintahan saat kegemilangan Sultan Malikul Saleh,Sultan Muzaffar hinggalah ke Raden Fatahillah sebelum jajahan.
Keruntuhan dahulu juga bukan kerana pemimpinnya, tapi salah antara sesama sendiri juga.
pokoknya, saya orang Melayu yang sama seperti anda. Pengiktirafan itu dari Tuhan, bukan saya untuk tentukan.

tapi disini bukanlah saya nak mengutarakan hal-hal yang berbaur sentimen tidak baik.
tapi tujuan utama saya sekadar cuba menjernihkan apa yang keruh.
keutamaan saya adalah soal diri..bukan majoriti.

berbalik pada kisah tadi,
adalah celotehnya yang berjela-jela juga panjangnya, semua lebih kearah kesilapan.
kesilapan demi kesilapan yang berlaku, apa yang patut dan apa yang tidak patut dilakukan.
Sambil mengeces gulungan tembakau, saya hanya mendiamkan dan mengamati luahan rasa tidak puas hatinya. Saya jangka, andai anda berada dimeja sebelah. Kemungkinan besarnya anda akan sangka dia sedang menceritakan hal "gaduh dengan awek", kerana raut mukanya begitu kusut dan seperti ingin menangis. Hal sebenarnya adalah hal politik, yang mungkin menjadi prime obsession nya didalam hidup....
Bab 2 ke bab 3...terus ke bab 4. begitulah lamanya, didalam hati saya ada jugak bertanya, "mamat ni..tahu tak aku ni tak minat langsung cakap pasal politik?"
oleh kerana dasar hormat, saya cuba dengarkan saja lah apa nak dikatakan.

Kalau tak silap sayalah, paling akhir didalam celotehannya itu, dia ada kata bahawa ideologi-ideologi yang bukan-bukan sekarang..itu semuanya salah atasan,
yang membiarkan ia menular. Hingga kini kita kehilangan maruah, kita kekeringan budaya dan adab kerana mereka..SEMUA SALAH MEREKA!

mengerut letih mukanya setelah itu, air yang sudah surut diganti dengan segelas lagi Nescafe.

sunyi melanda pada jangka 5 saat rasanya, akhirnya saya pula bersuara padanya.

saya tanyakan pada dia, "saudara, apa sebenarnya yang saudara marahkan?"

dia jawab, "saya kesal kerana pemimpin yang sambil lewa, yang mendengar rintihan seperti hiburan, mungkin mu dok rase susahnya sebab mu tergolong juga dari golongan "atasan" "

nah, itulah dia silap kita.. terlalu cepat untuk percaya kata-kata manusia yang tak berkepala, selalu saja buat kesimpulan dengan suka-suka, Kesusahan- kita tak nak dengar, Kesenangan- mudah-mudah saja nak jadikan "modal" untuk di iri hati kan...pernahkah kita fikir bahawa pembahagian rezeki itu telah ditentukan oleh Tuhan buat kita, hanya jangka kemahuan itu terletak pada diri?

saya jelaskan padanya maksud politik, dan politik apa yang Nabi galakkan.
adalah ia politik yang bersih itu bukan politik yang menindas kalangan yang lemah dan mentakir-takir golongan yang kuat dengan harapan satu hari akan ia rebah,
Nabi ajar politik tidak untuk menceritakan keburukan serta keaiban sesama kita, kerana diakhir segala-galanya adalah tetap kita mim alif nun sim ya - MANUSIA!
Tujuan reka bentuk politik itu wujud untuk membentuk sesebuah institusi yang berwibawa, yang pandai memilih dan pandai membuat keputusan agar kita tetap kekal YAKIN pada apa yang kita buat, YAKIN pada apa yang kita sokong, YAKIN pada mana pemimpin yang kita pilih, bukan ke YAKIN itu maksudnya IMAN dalam arab? Jadi pokok nya tetap YAKIN. Silap membawa ideologi-ideologi bukan-bukan itu bukannya silap mana-manapun kerana dizaman sekarang, tak dapat yang membendungnya kecuali dengan keYakinan..apa yang kita pegang itukan keYakinan kita..terserah pada apa pilihan dibuat.tetap keYakinan itu jadi soal utamanya.

namun sedih rasanya kita lihat sekarang, saya pembaca setia kepada karya budayawan dan pendakwah bebas indonesia, Cak Nun, Emha Ainun Nadjib.
Pernah disatu artikel nya, saya cukup tertarik kepada kata "Rakyat itu Kanak-kanak abadi"
ya, itu sangat cukup dan jelas bagi saya untuk fahami. dan selama 22 tahun melihat sana sini kehidupan, rasanya saya dapat simpulkan bahawa Rakyat itu sama seperti Kanak-kanak sifatnya,
benar saja ada diantara kita terkandung dari orang dewasa ataupun tua, yang bijaksana didalam bidang kerjaya nya, namun didalam konteks atau himpunan yang menyatukan individu pada kumpulan besar masyarakat bergelar "Rakyat".

Rakyat ibaratnya seperti sebuah sosok jasad, ada dikepala, ada dikaki, ada di tangan, ada didada, ada dibahu. Rakyat adalah anggota, juga sama lah seperti terciptanya nama TERENGGANU.
percaya atau tidak, kebetulan atau rekaan, saya seru anda semua fikirkan sejenak mengenai Negeri saya ini,
yang kalau di kaji padanya ada 7 daerah kesemuanya.
Ta bermula di Besut,
Rha-Setiu,
Nga-Hulu Terengganu
Ga-Kuala Terengganu
Alif-Marang
Nun-Dungun
Wau-Kemaman
..insyaAllah di hari akan datang, kita bakal ceritakan mengapa dan apa membuatkan setiap daerah itu mewakili setiap abjad jawi TRANGGANU.
namun apa yang ingin saya terangkan disini adalah jika sesebuah daerah itu mewakili kelompok kecil penduduk,
yang kemudiannya digabungkan pula menjadi satu nama, maka terciptalah sebuah Negeri.

Apabila wujudnya sebuah negeri maka terlahirlah lembaga "Rakyat". lebih jelas, jasad rakyat.
andai pemimpin yang berperanan sebagai "Ayah" melaksanakan tanggungjawabnya dengan baik maka baiklah ia, jika tidak maka segala hormatnya tergolonglah dia didalam kalangan yang curang terhadap sejarah.
Apa lagi yang kita nak pada Sejarah kalau kita tak belajar darinya?

Maksud Kanak-kanak abadi yang dita'rifkan pula, cuba kita rangkumkan kesemuanya.
tenung betul-betul setiap sorotan yang berlaku disekeliling kita,
saya cukup pasti anda juga akan tertanyakan "bila rakyat itu dewasa?"
diberi satu benda, jadi rebut-rebutan.. selalu saja ada tak puas hati.
susah amat untuk bersatu.

Namun begitu, adakalanya kita perlu berhenti..
pusing,
dan lihat diantara kita, bukanlah menggali silap serta malu peribadi..
"idea" kita bukan itu, selalunya fikir pada arah membantu diri ini sebagai seorang yang lemah dan rapuh kala sendirian didalam wilayah yang gelap.
Ubat yang utama didalam merawat kebingungan ini semua adalah kembali kepada mempersoalkan APA tuhan mahukan, bukan APA kita ingin kan..
cukup-cukuplah mengarutkan impian kosong,
dah terlalu banyak rasanya kita berpinta-pinta hinggakan mengorbankan tiga suku nyawa-nyawa untuk kembali Agung konon-kononnya "itu aku punya".

walhal selalu jelas,
apa yang ada bukan kekal dikedua belah tangan,
bahkan menggengam tanah itupun belum tentu kita sanggup buat selama-lamanya,
ada juga akhirnya rasa seperti satu perbuatan yang bodohnya,
ada juga merasa tercabar dan ingin membuktikan kebenaran yang disangka olehnya namun masih tumpas juga,
dah itu?,
jangan pula dibicarakan soal tanah yang berekar-ekar luasnya,
tak usah lagi lah nak kata memiliki benua,
apa lagi,
apabila kita mempersoalkan cara untuk memiliki Dunia didalam dakapan.
bukankah itu kerja Tuhan?

besar harapan saya moga dimengertikanlah semuanya secara positif, dengan kelapangan dada dan kesejukan jiwa untuk menerima dimana silapnya diri.
agar satu hari anak-anak kita selamat untuk beragama.
wallahualam.