Friday, August 28, 2009

bagaimana rasanya apabila "Ibu" anda dihina-hinakan

saya cukuplah pantang bila orang sentuh, mengemukakan persoalan, apa lagi menyalahkan "orang Melayu"..
ada satu scenario yang baru jugak la berlaku dalam hidup saya, salah faham sebenarnya yang berlaku,
tapi adalah si polan tu kata "ini lah orang melayu, suka buat conclusion melulu tanpa usul periksa"..
tiba-tiba jantung rasa tersentap..rasa nya persis seperti ada orang menyepak kepala ibu anda didepan tatapan kedua belah mata anda,

soalan saya.. anda marah tak?

rasanya seperti tercela, terhina, terguris dan sebagainya lah yang menyakitkan diri.
didalam diri, tiba-tiba saya seorang Antagonis terhadap sang Protagonis yang menyuarakan kata-kata itu,
bahkan saat saya sedang menaip cerita ni pun dalam keadaan tangan yang berketar-ketar..
wallahualam, hanya Allah maha tahu apa maksudnya.
tapi disini tujuannya bukanlah saya nak ungkit salah orang dan menegakkan kebenaran bagi pihak saya, mintak maaf banyak-banyaklah.. dah lama saya berpencen untuk menjadi manusia sympathetic.

namun begitu, apa yang nak di kongsi adalah kaitan qalam kita dan hati kita,
dua perkara yang berbeza,
qalam letak pada mulut kita, apa yang dilontarkan menerusi getaran bunyi yang menghasilkan suara.

hati pula suatu yang tidak berbentuk, namun bertempat, tapi tak bersyariat,azalinya pada hakikat. Ia adalah bapa kepada segala anggota kerohanian diri, nadi hati adalah zikir, zikir yang bermaksud "ingatan" pula adalah APA yang anda fikirkan atau ingatkan.. Pernah tak anda melihat atau anda sendiri melatah dan kemudiannya terus mengeluarkan kata-kata yang dianggap spontan? pernah saya diingatkan oleh seorang ahli falsafah yang begitu tinggi ilmunya. Katanya kalau kita melatah, itulah apa yang kita fikirkan. Sungguhpun ia spontan, namun ia tetap datang dari akal yang sedang berfikir secara tidak anda sedari.
Kalau tersepak dan nyaris tersungkur secara tak langsung terkeluar kata-kata seperti "Aduh!" "B**t" dan sebagainya maka itulah yang sedang berada diruang fikirnya, yang paling disukainya dan fikir akan dibawa kepada hati, hati akan merasainya seterusnya dizahir pada qalam mahu perbuatan anggota.

apatah lagi bila kita meluahkan sesuatu didalam keadaan yang luar kawalan ataupun didalam lubuk kesadaran, kejujuran pada qalam tak boleh ditipu. Apa yang ditajalikan adalah kenyataan hakikat diri sebenar.

Berang, memang saya berang apabila senang-senang Melayu dituduh sedemikian rupa. Yang mengalir didalam darah daging kita, nenek moyang kita yang selama ini syahid ataupun mati katak demi kerana memelihara bangsa sendiri...KITA SEMUA!
Kita mudah anggap Sejarah satu hal yang remeh dan sudah lama lepas namun pada masa yang sama kita juga mengulangi sirah dan kesilapan yang sama seperti Sejarah telah ceritakan berkurun-kurun dahulu.

Membenci sejarah bagi saya, sama sahaja seperti membenci Al-Quran. Senang saja, tendang sajalah Al-Quran itu kalau benci dan boring nya pada Sejarah.
Kenapa saya kata gitu? kerana Al-Quran itu juga Sejarah!! Bacalah dan fahamilah ayat-ayatnya, bukankah itu semua kisah-kisah dahulu juga?

Kejadian yang tlah berlaku pada saya ini mungkin satu scenario yang sangat kecil andaikata nak dibandingkan dengan kejadian yang lebih parah dan dahsyat. Sedikit sebanyak menambah kefahaman saya akan keadaan sekarang, dari sudut Mentaliti.
Kita terlalu memandang rendah pada orang dahulu kerana mungkin "kemajuan" yang kita maksudkan itu masih tiada di era dahulu. Tak langsung, timbul lah rasa riak dan ujub didalam diri. Senang-senang kita mengubah tiap apa yang ada dan panggilnya "kemajuan". Yang lemah makin lemah dan yang gagah jadi makin bongkak. Yang kaya makin beraya, yang miskin semakin menganggur. Lahirlah "pengemis" yang ada kalangan kita juga membenci dan menolak-nolak akan kewujudannya.

Soal kemajuan, cuba kita fikir apa kemajuan sebenarnya yang kita ndak dari dunia ni? Berjuta-juta spesis haiwan, tumbuh-tumbuhan tlah kita ranapkan demi kepentingan kita buta-butanya. Pembalakan, meruntuh dan menaikkan semula bangunan baru kita dah panggil kemajuan?..Saya rasa itu satu pembaziran dan satu perbuatan kebodohan. Tak cakap lagi mengenai pencemaran yang kita telah izinkan, letupan demi letupan lombong untuk mengorek emas dan sebagainya, kita tuduh haiwan liar seperti harimau mengancam manusia.. Tidakkah kita rasa kita yang mengancam kehidupan mereka? Sejak bila Tuhan kata dunia ini kita punya? Bukan kah asbab Adam dan Hawa dikeluarkan dari Syurga dan dihantar ke dunia kerana sebuah kesilapan? Dan kerana Asbab itu maka Allah beri Peranan Adam untuk memimpin seluruh makhluk seterusnya 24 Rasul serta beratus-ratus Nabi dilahir untuk menyusun semula kehidupan disini? tak cukup lagi kerana perihal manusia ini semakin bermacam-macam, Allah lantik Khalifah, Wali, Ulama dan Mujahid pula demi memperingatkan kita semua bahawa disini hanya persinggahan sahaja. BUKAN milik kita. BUKAN HAK kitapun.. Raja, Menteri, Sultan atau Rakyat disisi Allah SEMUA SAMA. yang di ukur tetap amal,ibadat,peranan dan tanggungjawab kita...tak akan ada maknanya VVIP atau VVVVVVVIP pun..

Jadi mengapa soal kemajuan duniawi ini kita sibuk sangat kejarkan, tapi bukannya soal kemajuan DIRI sendiri, kemajuan DIRI dengan keluarga, DIRI dengan Sahabat, Kawan, Teman, kemajuan DIRI dengan kehidupan.. Mengapa itu bukan di utamakan tapi masih kemajuan sektor perindustrian, pembangunan bla-bla-bla...masih tidak cukupkah bagi kita atas apa kerosakkan yang tlah sama-sama kita sumbangkan?

Sering saya di ingatkan, berjaga-jagalah ketika berkata. Ada pepatah berbunyi, kerana mulut badan binasa ini semua berlaku kerana qalam kita tak dijaga. Tak perlu dipukul atau disepak, lambat laun Kifarah itu akan dapat. Allah akan adilinya sendiri. Tidak perlu tunggu sakit untuk dipanggil Kifarah, contoh paling nyata adalah dikalangan "orang gila" ataupun istilah doktor: Sakit Jiwa. Itupun Kifarah, namun ingatlah bahawa "orang gila" yang kita benci itu adalah antara orang-orang yang akan masuk syurga paling awal bersama yang Syahid, Anak Yatim dan sebagainya yang tlah difirmankan oleh Allah taala.

beringatlah ketika kita memperkatakan sesuatu, menghina dan memperlekehkan rumpun bangsa sendiri sama sahaja seperti menghina Ibu dan Ayah kita sendiri kerana Ibu adalah pemimpin dari sudut Bangsa dan Ayah adalah pemimpin Agama.
dan didalam kes saya lalui ini, menyalahkan bangsa bukanlah alasan pada kesilapan, itu mentaliti individu empunya diri, bagaimana dia berfikir.. Jangankan kerana kita rasa kita dah Master dalam Sejarah kita perasan telah ariff pada semua, zaman sekarang telah berlaku banyak kekeliruan dan banyak kekusutan.
Saya sendiri melaluinya dan menghadapinya bahkan akan meredahinya lagi, anda tak percaya anda cubalah laluinya sendiri.
Baik dari segi ideologi kita, Matlamat ataupun Sejarah sendiri. Kebenaran yang benar tidak semudah diminta, kebenaran akan datang pada hati yang nekad inginkan kebenaran..dan saya bukanlah disini menunjuk-nunjuk serba tahu dan alim. Kita semua hidup dalam belajar, maka jadilah muridNya yang murad menyampaikan hikmah dan menceriterakan serba kebaikan mengenai yang menjadikan kita, bukanlah diri ini.. saya sekadar seorang Antagonis yang melawan Protagonis masakini yang berbondong-bondongnya.

moga dimengertikan bagaimana rasanya apabila "Ibu" anda dihina-hinakan.