Sunday, July 8, 2007

EL AH'AD 8th July 2007

Waalaikumussalam wa rahmatullahi wa barakatuh,
Sebelum ni,saya tak berapa menggalakkan dalam mengemukakan pertanyaan yang dihantar oleh “Teman-teman” saya ataupun bisa juga saya istilahkan sebagai pembaca setia saya lah..kali ini ada sedikit kelainan,mungkin pada kali ini saya akan viewkan ia kepada Awam via blogger ni,kerana soalan yang diajukan sangat bagus..walaupun begitu,tetap akan menjaga privacy pengirim atas sebab2 tertentu..
Si ** menulis:
""salam..yep.thanx.da bce da blog yo.nice.i like perahu tu n d words..hm..nk tanye nie..but no offense ya?

em..yo mang dr dlu cmni ke? i mean realisation about islam n everythng..or yo br gk "brhijrah"? wat mke u change n how did u cope wif d new life or shud i say a new lifestyle..i mean..sure its different rite from our previous lifestyle..hm..sorry ** tanye cmni..but juz curious..em..cmne nk maintain realisation tu?hm..hw to put this..hm..ntah la.mebi yo mang da btol2 faham islam kan.hm.hidayah Allah..hm..praise to God..""


Dulu yang dimaksudkan ** tu bagi sy,tak adalah terlalu lama dan juga tak terlalu baru..its even.but honestly apa nak saya share is the way of my thinking tu yang paling sy kagum terhadap diri sy,kagum pada ciptaan tuhan yang menjadikan diri ini sebagai teman hidup dan sahabat yang paling setia,karib dalam mengharungi pelayaran hidup ini..tiap kali bila saya berniat untuk melakukan satu kesilapan je saya akan terdengar diri saya bercakap pada saya yang benda tu salah,ini itu dan diikuti dengan rasa degupan jantung yang laju(Anxiety andai kita rujuk pada doctor,ya ni ia berlaku pada tika kita Nervous).tapi pada saya Tiap masa ianya berlaku,andai saya ditempat2 yang kotor contohnya tiap kali saya ke Station Bus di Terengganu,saya sangat nervous,tak selesa yang teramat dan rasa itu sendiri saya tak pasti kenapa..hinggakan terkala berpeluh2 hinggakan hampir pitam..wallahi.
selama pengalaman 20tahun hidup,inilah yang saya rasakan dan saya tak kata diri saya keramat ataupun lebih teruk,mu’jizat..itu sangat salah untuk diperkatakan pada diri saya..yang sangat2 lah biasa,lemah selemah2nya dan jahil sejahil2nya pada diri saya..dan perlu ditegaskan apa saya tulis ni bukanlah untuk menimbulkan kagum terhadap diri saya yang mempunyai kelebihan sedemikian rupa..tidak setidak2nya..demi Allah..
Tapi apa nak diceritakan adalah kita sebagai manusia ADA kelebihan masing2 yang ditentukan Allah sejak dari azali,sebelum kita dihantarkan ke dunia ini..semua dah tertulis dan hanya masa menentukan bagi seseorang itu untuk dilahirkan.Anak adalah kurniaan dari Allah kepada kedua ibu dan ayah,dan pada setiap diri “anak” itu tersemat..AMANAH,dan amanah itulah yang bakal kita pikul dibahu kita bebannya..nak tahu apa amanah utamanya?
NAMA SEBAGAI AMANAH PENTING DARI TUHAN
Lihat lah pada NAMA sendiri dan fahamilah apa maksud namanya itu..tersirat dan tersurat..PENTING sangat2 bagi kita memahaminya,
Ok sebagai contoh,saya ambil maksud nama saya dan terangkan sedikit sebanyak,
Nama penuh saya,RAJA BADRUDDIN HAKIM SHAH
RAJA =sudah umum orang tahu raja itu adalah raja,yang berkuasa,yang bertitisan keturunan raja yang terdahulunya,yang dimuliakan,dan kalau dalam persuratan aka nada YM didepannya tanda memuliakan..
Tapi ramai tak tahu,apa sebenarnya raja itu sebenarnya,orang hanya tahu kata raja itu adalah orang yang berlagak dan pentingkan status drajatnya..saya tlahpun melalui pelbagai jenis manusia dalam 20 tahun ni so saya sendiri mungkin faham bagaimana tanggapan orang terhadap orang yang bernama RAJA,TENGKU,ENGKU dsbnya..namun penderitaan itu takkan saya ceritakan kerna sendiri yang memikulnya sendiri merasa,tapi apa yang nak dihighlight kan adalah sikap kita,iya antara kita yang suka,gemar akan meletakkan sesebuah tanggapan itu sebagai kemuktamadan dan tanpa mengerti APA itu sebenarnya..DIMANA asal dan usul ia,BAGAIMANA seorang raja itu dilayakkan bagi mendapat gelaran raja itu..kaza kaza kaza..
Bottomline,kita memandang remeh akan pengertian sesuatu nilai2 yang ALLAH sendiri tetapkan.NAMA bukan sekadar nama,
NAMA itu perjalanan hidup kita,setiap abjad itu ada maksud tersirat dan yang paling penting AMANAH yang wajib ditunaikan bagi mengerti DIRI itu SIAPA sebenarnya..
Kalau kita ambil tahu tentang kisah2 raja2 dulu kita tahu mereka2 ini mentadbir,menjaga rakyatnya dengan adil,aman,sentosa,sempurnanya..raja ialah golongan antara terakhir sebagai penguasa yang akan menepati suruhan dan ajaran Rasulullah sendiri,membawa rakyat kembali kepada Allah..AGAMA,AGAMA,AGAMA..asbab kesinambungan AGAMA lah adanya raja yang Amri(beriman),kalau kita tengok dinegara tanah arab yang mengamalkan usul tarikah sekarang masih ada pemimpin yang dipanggil Sultan.Tidaklah menjadi sesuatu yang sulit dan pelik bagi kita fahami kenapa adanya raja ditanah nusantara dulu mulanya..bagi penyesuaian mengikut zaman,dari situlah adanya SIASAH(penyesuaian diri pada tempat mengikut pemikiran yang fatonah/bijaksana)..Adat diwujudkan untuk dipatuhi agar kita “belajar” mentaati perintah Amir(pemimpin).jangan hairan kalau ada cerita dulu siapa yang tidak mentaati perintah Amir akan dihukum berat,itu bukan penindasan malah itulah yang akan menyedarkan antara kita betapa pentingnya KETAATAN itu pada seorang amirul mu’minin atau dalam ertikata lain,Sultan.
Kalau kita tak reti nak taat pada manusia macamana kita nak taat Allah?kerana langkah pertama bagi kita untuk Ma’rifatullah(mengenal Allah) adalah dengan menjaga Habluminannas(hubungan dengan sesame manusia)sebelum pergi lebih kepada Habluminannar(hubungan sesama makhluk ghaib) dan terakhir Habluminallah(hubungan dengan Allah).Amat mustahil bagi kita mencapainya dengan sebegitu sahaja,Allah menjadikan tiap perkara untuk kita BERUSAHA untuk mendapatnya,kalau tidak kenapa adanya “Doa”?..kita tidak akan mendapat sesuatu dengan sekelip mata jika tanpa usaha.Percayalah.Allah tidak akan memandang doa orang yang MALAS kerana MALAS itu sifat NAFSU,bukan DIRI.
Allah maha bijaksana sebab itulah DIA menciptakan segala kejadian didepan mata kita ini untuk mengertinya bahawa atas nilai USAHA itulah yang bakal Allah nilaikan,dalam USAHA perlulah IKHLAS..jika usaha tanpa keikhlasan,separuh jalan belaka kerjanya…tak percaya?cubalah buat..
Benar jika Allah nak menjadikan sesuatu maka jadilah ia,kun fa ya kun..namun begitu,bergantung pada keadaan.keterdesakkan kita yang sangat sangat sangat mengharapkan..bila dah tak ada sesiapa yang bisa membantu.TAWWAKAL memainkan peranan yang penting dalam hal ini.tapi kalau ikut logic fikir,memang sangatlah susah bagi kita meyakini akan sesuatu yang tidak jelas dipandangan mata,apatah lagi sesuatu yang kita memanggilnya Allah,kita mengikuti segala perintahNya tanpa ragu tapi bila ditanya siapa Allah kita sendiri tak tahu nak jawab macamana..betul tak?
Dan atas maksud itu,saya mengertinya untuk memotivatekan diri saya untuk menjadi seorang pemimpin yang adil,pemimpin yang insyaAllah,AL-ZUL JALALI WAL IKRAM..menunaikan hak tuhan yang seharusnya insyaAllah dan BUKAN untuk dibanggakan,yang dibanggakan adalah pada keturunan2 saya yang terdahulu yang banyak berjasa demi mempertahankan Agama dan menjaga Bangsa.hinggalah kita sendiri sekarang yang masih lagi beragama dan menyadari kepentingan AGAMA dalam hidup..
Untuk nama saya kedua:
BADRUDDIN
Kalau dalam bahasa arab BADR bermaksud BULAN PURNAMA dan UD-DIN itu adalah AGAMA..
Jadi apa kaitan bulan dengan agama?bulan adalah lambang Agama..yang menyinarkan cahayanya pada malamhari untuk para penCinta beribadah pada diriNya,memuji dan memuja namaNya dengan tenang,aman dan damai dihati bagi yang benar2 ikhlas pada Nya..
Dah tersangatlah sempurna akan SUNATULLAH itu dijadikan,dari dulu sampai sekarang kita diajar untuk MENCARI pada pagi hari,dan malam untuk para2 pencinta MENCINTAI..andai nak dibandingkan malam dengan siang,malamlah yang paling indah pemandangannya,tak terucap pada kata2..kita dapat tengok bintang2 dilangit tergantung tak bertali dan berkelipan.”ibarat” sekeping kertas dilukis,dicoret,diisi warna biru2 kegelapannya,dihias awan2 yang terkalanya ada dan terkalanya tiada,diserikan dengan bintang2 yang tak pernah boring untuk berkelip2..dengan ada bulan maka sempurnalah malam itu..picture perfect..
cuba kita tengok malam tanpa bulan,seperti rakyat bintang2 itu kehilangan pemimpinnya,mencari2 mereka..dimana bulan?itu yang selalu saya bayangkan..gelap dan suram malam tanpa bulan,dan bila ada bulan,seolah2 kita dapat rasa keceriaan malam itu..
Begitu juga konsep beragama,andai kita tak berguru kemana nak kita pandu?
Rujuk dan sebagainya..BULAN dan BINTANG adalah sangat bermakna bagi kita untuk memahami,terlalu banyak dapat kita huraikan..terserah pada empunya bagaimana nak describenya tapi ingat biarlah semuanya berbalik pada tuhan..
Pada itu,saya suka sangat membayangkan diri saya sebagai bulan,kerana kalau ikut tafsiran bahasa arab,saya lah bulan..so bila tengok bulan tu seakan2 saya sedang menatap wajah saya sendiri diatas..
Sebab tu mungkin dari dulu sampai sekaran saya amat suka membantu orang2,kadangkala saya tahu ada kawan2 saya menipu saya,tetap saya tolong setakat yang termampu,kalau ikut jujur cerita dulu2 time saya terlibat dalam team bolasepak sekolah menengah dulu,saya pernah mencuri kasut ayah saya untuk diberikan pada kawan2 saya untuk memakainya,bukan sepasang tapi kalau tak silap 4 pasang..ayah saya adalah fanatic bola,dia suka mengumpul koleksi kasut2 bola so tiapkali dia ke outstation dia akan bawa balik kasut2 terbaru..kerana terlalu banyak saya lihat so saya ambil sepasang dua untuk kawan2 saya untuk apa?untuk tengok kawan saya suka bila memakainya,sebab saya tahu mungkin dengan sepasang kasut yang berharga hampir RM500 lebih yang original,tak mampu bagi dia untuk membelinya..so saya rasa saya suka buat benda tu even kalau ikut sebenarnya salah,saya lagi dimarah2 dan saya sanggup lagi menipu lagi pada ayah saya demi memenuhi hajat kawan2 saya yang pada akhirnya sekarang,tiadapun masih berkawan dengan saya..namun itu bukanlah sebab untuk saya bersedih atau menyesal..saya tahu apa saya buat yang pentingnya..NIAT terutamanya..so macamtulah konsep yang saya cuba praktik kan dalam hidup saya,maksud saya bukanlah mencuri untuk menyenangkan yang lain tapi berusaha untuk melihat raut senyuman dari usaha kita..kerana bagi saya,melihat senyuman yang datang dari perbuatan kita yang menyenangkan itulah nikmat yang tiada taranya dibanding..walaupun dengan wang selautan dunia diganti 7 kali belum tentu dapat “senyuman” itu..
Sebagai bulan yang menyinarkan nilai2 agama,itulah saya..walaupun begitu,saya masih banyak lagi perlu belajar dalam hal agama dan juga hidup ini.saya tak mengakui bahawa saya alim,warak atau bijak dalam semua perkara ini..tapi apa yang saya tahu,saya bagitahu,apa yang boleh dibantu,saya bantu,kalau tak boleh,saya akan usahakan sejauhmana hingga benar memang TAK BOLEH.
Ketiga:
HAKIM
Senang,dalam bahasa arab ditafsir dalam bahasa melayu adalah adil.so sebagai diri saya HAKIM saya wajib teliti dan mengadili sesuatu perkara dengan segala adil nya ia..namun dalam detail saya rasa saya perlu ringkaskan dulu.
Keempat:
SHAH
Mashur kalau ikutkan sebenar maksudnya,
Mungkin pada masa bonda dan ayahda menamakan nama saya dan seluruh adik beradik saya dengan akhirnya SHAH adalah kerana mereka ingin kami semua masyhur,masyhur dimaksudkan bukan nakkan diri disanjung tapi ADA hasilnya yang membuatkan semua kagum.ke arah kebaikan Agama utamanya,kagum pada ciptaan tuhan ini dan moga ada kebaikkannya dapat dicontohi,diteladani atau apapun..wallahualam.
Namun bagi saya,saya Cuma nak kata2 saya di masyhurkan..itu sahaja..saya inginkan kata2 saya diingati nanti bila saya dah tiada lagi didunia ni.sebab tu saya suka mengarang syair,gurindam,puisi..mungkin satu hari akan meninggalkan kesan pada masyarakat,who knows kan?saya amat berharap dengan kelebihan yang ada saya dapat berkarier dan menenggelamkan puisi2 Shakespeare..
Pada akhir kata,
“kita tiada apa-apa,hanya PESANAN jadi PUSAKA”
Demikianlah akan pengertian nama saya sebagai contoh atau gambaran sahaja,sebenarnya itu masih lagi belum pengertian sebenarnya..kerana mungkin bila diceritakan,boleh jadi berjilid2..so saya taknak terlalu detail,saya Cuma nak kita benar2 memahami nama yang ada pada diri untuk mengenal diri,siapa,apa,kemana,dimana,bagaimana? Itu wajib sangat2 ditanya..
HIDAYAH ALLAH
Sebenarnya,hidayah Allah tu ada dimana-mana sahaja..tapi iman itu payah nak cari,macam lagu raihanla Iman mutiara(even saya sendiri kureng sikit layan nasyid,mendayu2 sangatla..harap maklum ya)..tapi yang tak dapat dinafikan adalah wording dalam lagu tu memang ada betulnya.
Kita rasa angin berlalu menyapu diri kita,sangat-sangat lembut hingga kita sendiri tak dapat nak tangkap dengan kedua belah tangan kita..itu adalah Hidayah,yang bermulanya dari rasa “Kesyukuran”..bila kita buka pintu hati itu dengan penuh rasa syukur,hidayah akan mengalir kedalamnya,
sama jugak dengan rumah yang kosong,tingkap tak dibuka..pintu terkunci..terkurung,panas,rimas,gelisah dibuatnya..itulah bahang NAFSU AMARAH..buat itu tak kena,buat ini tak kena..bila tingkap-tingkap KESOMBONGAN dibuka,bila pintu ANANIAH(KEAKUAN) itu dibuka dengan menggunakan kunci KESYUKURAN,HIDAYAH akan mengalir masuk kedalamnya dan memenuhi setiap ruang..
kita takkan dapat merasa kesyukuran jika kita tak menghargai perkara sekeliling,macamana nak penuhi rasa itu?
Kita redha dengan segala perkara,demi kerana Allah..
ILLAHI ANTA MAKSUDI WA REDHA KAMATHLUBI
Itu lah sebaik2nya,
Bf/gf yang kita sayang sangat meninggalkan kita,meninggal dalam kemalangan tragic ataupun curang terhadap kita..kita penuhi diri dengan rasa syukur pada Allah..huh,kenapa pulak?
Yela,mungkin ALLAH nak tentukan kita dengan pasangan yang lebih baik dari dia,yang lebih bagus dari dia,yang setia pada kata2 nya dan yang penting dapat mengajak kita kearah kebaikan dalam beragama…
Pemikiran seperti itulah yang akan menyelamatkan kita dan akan menjadi guideline dari terjatuh dari melakukan dosa.dari terjebak kepada benda2 yang dulunya yang kita sesali..tapi yang paling penting,BERGURU..hidup tanpa guru ibarat kapal kertas yang kita diletakkan ia kedalam longkang..terus je dan tak tahu tujuan sebenar,hingga akhirnya karam begitu ditelan air..
Saya suka relatekan semua perkara dengan ALLAH dan bertanyakan pada diri saya kenapa ini,kenapa itu..dan selalunya jawapan yang bakal saya dapat akan terjadi secara langsung dan tidak langsung dalam hidup saya..saya akui,saya juga bukanlah searifmana dalam menafsirkan hadis atau apapun..saya bukan Al-Ustaz,Syeikh ataupun Mufti yang berkelulusan tinggi university UIA,AL-AZHAR dan apa2..sebab tu lah saya rasa saya masih lagi belum berani untuk menCUT and memPASTE kan cebisan2 hadis kat page ni untuk mendalilkan kata2 saya,cukuplah sekadar apa yang ditulis ini berupa FACTs OF LIFE untuk difahamkan..tak berani saya bermain2 dengan tafsiran atau hadis tanpa memahami sebenarnya,apa lagi menggunanya untuk mengaut untung wang..u know what I mean kan?kepada orang2 yang suka sangat guna hadis dan tafsir quran untuk promote business..yang kemudiannya jelas kita tahu hanya untuk memenuhi keuntungan masing2..wallahualam.
tapi itu bukan halangan bagi saya menceritakan pendapat saya,apa yang telah saya alami saya rasa perlu diceritakan pada mereka2 yang mahu membaca dan mendengarnya agar dengan pemikiran sebegini dapat menguatkan dan menambahkan keimanan pada diri..dan hidup sebagai siapapun kita,yang penting bila kekuatan didalam dijaga insyaAllah akan selamat..bi iznillah..
mail seterusnya:

""i dunno..sumtimes i wud like to chnge..tp cm upside down tau d feelings..cm still confuse2 lg...x ready lg..hm tau..mesti yo tanye,kalo tggu smpai ble nk ready kn? hm..well,im still learning la actually..blaja skit2 sme bnde...ble da tau tggjwb as a muslim tu mse mle2 mang sgt takot... ;( pnh tlintas kat ati better if x tau coz if tau d responsibilities lg brat kan.. ;( dat y im scared..cm dri sndri pon x qualified lg..bt im tryng la..skit2..hm..""

TAK,saya tak cakap macamtu,memang betul kita tak boleh nak tunggu je sesuatu bergolek datang kat kita macamtu apalagi bercakap tentang agama,
jelas kita faham bahawa agama islam itu bukan agama paksaan,Allah Cuma memberi instructionNya atau panduanNya..terserah pada kita untuk macamana..
umum dalam hidup seorang manusia,kita tahu kita bakal melalui 5 alam atau evolusi,
kalau tak percaya,tengok pada jari jemari kanan kita..
jari kelingking yang paling halus adalah alam bayi,kecik sangat,comel halus dan sangat lemah andai digunakan dengan mengharapkan jari kelingking sahaja.
Jari manis yang kedua adalah kenangan2 indah dan manis..masa inilah pengenalan hidup sebenar..yang kita panggilnya alam remaja
Jari hantu ialah alam dewasa,yang menentu arah tuju sebenar hidup kita..dikatakan bahawa jari ini dipanggil jari hantu kerana alam ini lah zaman kemuncak bagi nafsu..andai nafsu itu dibawa kepada kebaikan maka Alhamdulillah lah ia,jika sebaliknya..maka HANTU lah jadinya..sebab itulah kalau mengikut ukuran tubuh manusia yang normal,jari ini yang paling panjang dan inilah bukti bahawa segala apapun keputusan perlu dibuat dengan semasak2nya..once dah tentukan,theres no turning back.
Jari telunjuk yang menunjuk kepada satu arah..kematian,itulah peringatan segala kejadian yang berlaku keblakangan kisah yang tlah berlaku..alam tua,dimuliakan dalam solat dengan mengangkatnya tika tahiyyat..ditunjuk bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Allah itu hanya satu..
Memuliakan itu juga diaplikasikan dalam adab kita sebagai seorang muslimin n muslimah yang beradab agar tidak biadab..
Yang terakhir..Ibu jari..dari mula asalnya kita dari rahim ibu dan akhirnya juga bakal kita temui ibu.Ibu dimaksudkan disini adalah tempat asal kita,dimana datangnya kita?dikatakan bahawa kenapa jari ini lebih berisi jika nak banding dengan jari lain adalah lambang kematangan.matang dalam berilmu dan beramal yang tlah kita dapat dan buat semenjak dari usia kecil..maka di alam inilah kita akan kembali kepada asalnya kita..dalam lagu ulik mayang ada berkata:
Yang laut,balik kelaut…yang darat,balik ke darat…
Wallahualam setakat ini sahaja buatmasa sekarang saya membentangkan hal jari ni..insyaAllah kemudianhari akan saya ceritakan dengan lebih detail..
But one thing u shud learn from it..be serious with life..
Tak salah nak suka,saya pun ada kala bergalok2..melalok2,saya dengar music macam2 jenis,dari Slipknot,Cradle of Filth,Craig David,Good Charlotte,Sex Pistols,Ramones,Gerhanaska,Official,RootsnBoots dan banyak lagi mengikut mood ketentuan saya..sepertimana apa saya cakap tadi,saya tidak berapa dengan mendengar irama nasyid..hanya sesetengah sahaja yang saya pernah dengar contoh Rabbani,Raihan,Brothers,Sami Yusof..
Kenapa?
Kerana saya manusia biasa,saya taknak terlalu alim dan taknak zalim pada masa yang sebegini,maksud saya bukan nak enjoy life sangat2 namun berhibur dalam beragama dalam belajar..sepertimana sirah Nabi Muhammad s.a.w.beliau mendapat wahyu tika berumur 40,peringkat umur dalam bahasa dajjalnya MIDDLE AGE atau alam dewasa..irama mendayu2 nasyid tak kena dengan jiwa saya,sangat bosan dan boring sebenarnya.maaf berkata tapi benar kan??....saya fikir dengan cara ini selamat saya dalam berilmu dan belajar..dan paling penting,saya paling tidak suka sesiapa menghukum seseorang berdasarkan dengan apa diluar TANPA memahami diri seseorang..kamu belum duduk dengan orang itu,belum tidur sebantal dengan orang itu,belum makan setalam dengannya jangan sesekali kamu menghukum orang yang pada kebenarannya kamu sendiri tidak pernah member ruang untuk memahaminya dulu..orang seperti ini adalah zalim.dan orang zalim dibenci Allah..nauzubillahiminzalik..
Jadi apa nak difahamkan adalah pada usia sekarang,kita BELAJAR dalam apa yang kita fahami dan perhalusilah ia,dan ingat..ilmu yang tidak dikongsi sama adalah juga zalim.maka sebarkanlah ilmu yang kita faham itu dengan niat untuk dakwah,kerana dengan menyampaikan sepotong hadis ataupun sebaris surah al fatihah itu juga dakwah jika dakwah itu benar niat kita.. Jadi tak mengapa pada salah,yang jangan pernah berputus asa dalam beragama,kecewa pada dunia tak mengapa..
Never think that dengan bertudung labuh tu beriman,berkopiah itu orang2 beriman..dont..siapa tahu andai tuhan pilih sebaliknya??saya tidak memandang sesuatu perkara pada satu sudut,antara asbab saya berkata sedemikian kerana saya sendiri ada ramai kawan yang saya kenal sepanjang hidup saya,ada nya yang bertudung dan adanya tak bertudung..dan paling menghairankan adalah kawan2 yang tak bertudung inilah yang banyak bertanya pada hal agama,bagaiman ini bagaimana itu?dan ada juga yang solat mengikut waktu manakala yang sebaliknya berlaku..lebih teruk jika saya nak bandingkan..namun itu semua mungkin kelemahan masing2 bukan maksud saya untuk mengaib2kan mereka tapi nak bagi skop pandangan yang kecik dulu sebelum tgk pada skop besar secara meluas..
Malah apa yang lagi menyedihkan lagi bila kita dengar dan lihat sendiri melalui internet ni gambar2 perempuan bertudung macamni melakukan maksiat yang sangat memalukan..lebih JIJIK dari perempuan yang tak bertudung..
Inilah antara scenario-scenario yang berlaku dikalangan masyarakat kita sekarang..namun bukanlah niat saya untuk tidak menggalakan orang bertudung,yang bertudung itu biarlah bertudung dan tak bertudung,berusahalah untuk bertudung..tapi ISITQAMAH dalam melakukan sesuatu dengan hati yang IKHLAS lillahitaala/kerana Allah taala..yang bertudung tu tanya2kanlah kenapa wajib bertudung?sebalik mengenal dosa sahaja kenalilah akan nikmat dan kebaikannya..bukan kah dengan memakai tudung membentuk seorang wanita yang benar2 baik dalam menjaga maruahnya,dihormati dan menghargai pemberian tuhan..paling penting..semua itu hanya dihadkan untuk bersama suami sahaja..alangkah romanticnya susunan Allah?
Luaran is just a minor thing dalam first step mengenal agama,yang penting menepati cara dan keadaan sesuatu tempat itu..

Take the risk..kalau kita sanggup buat apa saja demi orang kita sayang,apa lagi dengan tuhan kan?tak lagi sayang,tak lagi kasih tapi CINTA..
..satu nasib baik seorang pelajar adalah walaupun kita buat salahpun Allah taala sendiri akan ampunkan selagi niat dalam belajar dan mahu belajar..
Jadi jika BELAJAR pula kena ada GURU,dan jika berguru kena:
TAAT
MULIA
KHIDMAT pada guru.
Anggaplah orang paling penting bagi diri adalah dirimu,bukan orang lain..usahakan pada diri terdahulu,pada masa yang sama..apa yang kita tahu,sebarkanlah ia…
Anggaplah dirimu itu ibarat membina sebuah bahtera yang bakal dimuatkan oleh orang2 yang kamu sayangi,menuju pada Tuhan..jika perahu itu separuh sempurna..bagaimana nak belayar??
Agama Islam tlah ada dan tlahpun tertulis pada diri kita dari azali lagi..sebelum adanya tiada,dan tiadanya ada,dan adanya ada..haa pening tak?itulah dia..ini baru belajar bab syariat dan berkiaskan juga tarikat tapi belum lagi hakikat bagi mencapai marifat.demikianlah katanya Allah itu maha memperbaharui segala yang baru dan tak akan ada yang dapat dibandingkan atau dikagumkan akan keesaan tuhan dan susunanNya..agama itu luas,agama itu fatonah,agama itu membawa kebaikan..
sekian sahaja setakat ini saya amat berharap kita memahami konsep dalam beragama..apa yang saya amalkan dalam kehidupan saya..insyaAllah akan membantu sedikit sebanyak dalam membuka fikir kita dan persepsi kita dalam beragama…amin saya doakan..
moga ada manfaat pada yang lainnya..keep on posting ur wonderfull mails n questions..salah dan silap saya mohon ampun..sekian wassalamualaikum