Monday, July 9, 2007

oh ibu..tamparlah anakmu yang biadab itu pt1

Jam dahpun 8:23Am di Kaherah,saya masih lagi belum tidur dan sedang memikirkan apa yang tlah terjadi,pada diri,pada antara kita,pada Dunia yang semakin tuanya ia..masih tidak lagi dengan kebiasaan saya yang tidak suka tidur pada sebelah malamnya,
ada satu perkara yang saya terfikir dan ingin kongsisama juga,setelah mengepos diari saya pada hari ini..saya masih rasa seperti mahu mengongsi sesuatu lagi,mengemukakan satu lagi topik yang mungkin jadi satu topik yang pernah dibahaskan di wilayah Nusantara Benua Tanah Melayu,Malaysia,Temasik,Indonesia,Brunei..

artikel ini sebenarnya baru saja dikeluarkan oleh seorang saudara kita yang bertajuk
"korbankan Melayu demi Islam?"
ringkas,bernas tapi bagi saya rasa masih belum lagi "padat"..

atas maksud itu,saya akan tambahkan apa yang saya rasa wajar ditambahkan agar kefahaman itu benar2 melekat diakal fikir kita,insyaAllah..
menurut artikel beliau juga benar,realiti kehidupan dan pemikiran kita di Malaysia(sebagai skop yang kecil)amatlah terhad,kita yang sengaja mengehadkan daya pemikiran kita yang mampu menyelimuti bukan sahaja Benua Nusantara,tapi Samudra Dunia.
tambah si penulis lagi,"Puas saya menganalisa kemelayuan saya. Di manakah ciri Melayu saya yang telah memburukkan Islam? Saya tidak berjumpa." sama juga dengan saya,saya tak ada nampak sedikit yang menjadi masalahnya.
Didalam BerAgama,BANGSA dijadikan sebagai Identiti antara kita,supaya kita dikenal-kenalkan dan dirapat-rapatkan Silaturrahimnya,isu Rasis tak pernah wujudpun sebenarnya..
kalau rasis itu wujud dalam beragama dengan mementingkan warna kulit untuk dibanding-bandingkan..payahlah.itu bukan agama.
dalilnya jelas ada pada surah Al-Hujarat,

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai BANGSA dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu). (Al-Hujuraat 49 : 13)

sesiapapun boleh beragama,dan kalau masalah di Malaysia yang suka mempertikaikan Bangsa dengan Agama ini adalah salah sama sekali..tak patut adapun isu ni.kita sendiri jelas faham.

MELAYU VS. ISLAM?

"Saya bimbang, dalam usaha kita untuk memurnikan Islam, kita menyalahkan Melayu secara melulu. Apakah ada pertentangan di antara menjadi Melayu dengan Islam?

Kini, kita selalu mendengar kisah betapa persoalan Melayu telah menjadi taboo dan menyulitkan sesetengah saudara kita yang mahu memeluk Islam. Mereka mahu Islam tetapi mereka tidak mahu kepada Melayu. Mereka mahu menukar agama dan kepercayaan, bukan adat dan budaya warisan.
"

amatlah sukar sebenarnya bila kita berusaha untuk merubah akan diri yang telahpun sebenarnya ditentukan sejak dari Azali.kesimpulannya simple,TAK PAYAH nak tunjuk terer..itu je.
jangan menyusahkan perkara yang remeh macamni.sekali lagi,tak patut pun ADA isu macamni..tapi pemikiran kita meletakkan garis antara Melayu dan Islam.yang baik itu semuanya datang dari islam manakala yang buruk-buruk itu Melayu kita.
dan kerana hal sebegini terjadi maka wujudlah pula istilah "Islam tulen" pulak,yang menolak dalam mana2 budaya dan adat.
BODOH sebenarnya,

MELAYU BURUKKAN SIKAP?

Saya tidak nampak, di mana kemelayuan Melayu yang mengajar manusia jadi biadab dan kurang ajar. Malah secara jujur, saya faham sebaliknya. Melayu amat menitik beratkan adab sopan.

Tidak memanggil orang yang lebih tua dengan nama.

Menerima berlapik, menolak beralas.

Menjaga bahasa berselang budi

Semua itu mendarah daging di dalam kemelayuan Melayu.

Orang Melayu orang yang tertib. Tertib yang dikukuhkan oleh Islam yang menyuntik nilai Akhirat pada kebaikan yang dibuat.

yang benar "kurang ajar" adalah antara diri sendiri yang memenuhi ruang diri dengan nilai-nilai kebencian,keAKUan,kekaguman pada diri yang entah apa nak dikagumkan sebenarnya.disuruh belajar,tak mahu.dah belajar,perasan pandai pulak,nafikan semua pendapat orang sedangkan dalam berilmu patut menerima pendapat orang lain demi kebaikan diri..namun itulah berlakunya.

setiap bangsa diciptakan atas identiti-identiti dan adab,adat resam yang "unique" atas maksud untuk mengembalikan diri kepada tuhan.Bukan pada kepentingan diri atau apapun..dijadikan semuanya adalah untuk menguji diri sebenarnya,sama ada kita mentaati SUSUNAN yang dirancangkan oleh orang terdahulu yang mempraktikkannya..kalau kita tak taat atau malas untuk mentaati pada susunan MANUSIA,maka tak usahlah kita bermimpi untuk mentaati susunan TUHAN..nak mendaki gunung kenalah ikut tata caranya,tata tertibnya sebagai kelengkapannya,amat mustahil kita boleh NIAT dan terus ada dipuncaknya,
AMAT MUSTAHIL.

SEMUA BANGSA ADA ‘DAKI’NYA

Siapa yang dapat menafikan kebiadaban dari bangsa lain?

ujar si penulis,
saya ceritakan pengalaman saya berada diKaherah ini yang telah hampir 8 bulan disini..saya rasa,dah cukup masaklah dengan melihat orang-orang arab ni..
dulunya saya anggap,bangsa Arablah yang patut dimuliakan,kerana darah daging mereka masih lagi dekat dengan keturunan-keturunan para anbia-anbia..

dalam hari-hari memerhati diri mereka ni,saya sangatlah penat melihat mereka..sangatlah meluat terkala,kencing merata-rata di khalayak orang ramai,pancut di dinding macamtu je(maaf atas bahasa saya gunakan)..setiap pelusuk saya pergi disekitar sini sudah cukuplah..bau hancing di dinding tu tak sah kalau tak ada.
saya faham,scenario ini juga berlaku dinegara kita,tapi..paling tidaknya,mereka masih lagi ada MALU.dibanyak-banyak tempat pernah saya pergipun yang selalu baunya pun di Pusat-pusat hiburan,belakang bangunan2,dan ada kalanya di tempat parking kereta kalau dimalaysia..tapi sekurang2nya orang kita masih mengerti MALU,cuma tak reti bahasa.
tapi kalau disini,merata-rata,walhal didalam keretaapi pun ada..boleh kata semua tempat laluan awam ada.jijik..sangat jijik,mengalahkan anjing.

Seburuk-buruk orang Melayu, ponteng Solat Jumaat sorok-soroklah juga.Sembunyi-sembunyi..MALU.Tetapi yang ’Arab’ boleh lagi relax duduk dikedai membilang orang yang ke masjid.Tak malu.sedangkan mereka itu boleh dikatakanlah seperti quran yang berjalan.

Tidak amanah, suka menipu, kaki gaduh
dan
malam JUMAAT tu dijadikan malam Pesta,pergi ke shopping complex,lepak,jual kereta,tengok wayang,party semua malam ni memekak memekik..sedangkan kita masih lagi HORMAT malam ni yang dikatakan malam penghulu segala hari.masih ramai yang tak berani nak keluar malam ni kerana masih HORMAT..namun itulah asam garam dunia sekitar saya selama bermastautin di Dunia Arab.

Walaupun saya lazim memuji orang Mesir kerana University Al-Azharnya yang dimana dikenali sebagai University yang TERTUA DIDUNIA..sudah tentula saya respect ilmu2 mereka,tetapi banyak juga kelat pahitnya mereka yang saya temui.Manusia khianat, berbahasa kesat,mungkir janji..kata besok tapi nyatanya 2minggu baru buat(ini bukan saya sahaja yang terkena dengan janji2 orang MESIR,hanya tau kutip duit pastu hilang)... tetap ada dan sebahagian daripada realiti kehidupan mereka.banyak dah saya dengar kisah ustazah-ustazah dari Malaysia,Singapura,Indonesia dicabul kehormatan,diraba dan sebagainya..
kesimpulannya,saya tak nampak dimana Budaya dan Adat mereka sebenarnya yang mereka masih kekalkan..tak ada,rata-ratanya semua dah kebaratan.
kalau dah semuanya suka memekak didepan rumah orang diwaktu malam bermakna dah tak ada adab dah..kitapun masih reti nak perlahankan suara waktu malam2,walaupun ada juga spesis macam ni kat tempat kita tapi saya percaya masih ramai masih RETI BAHASA.

HURU HARA=itulah keadaannya disini,wallahi saya cakap..
sedangkan undang-undang jalanrayapun tak nak ikut,apa lah lagi undang-undang lainnya..takpayah nak cakap..(ini bukan bermaksud untuk mewujudkan masyarakat yang skema,tapi undang2 jalan diadakan untuk memudahkan keadaan,kita juga yang senang)

namun itulah MANUSIA,tak lari dari salah..tapi pengalaman saya disini sudah cukup bagi menyatakan sebegitu rupa agar kita sedar betapa untungnya KITA.masih terjaga,masih dinaungi insyaAllah..dan walaupun kita mampu menterjemahkan satu quran belum beerti kita sudah beriman,belum tentu kita sudah faham belaka,belum tentu kita ini lah yang berdiri sebagai Al-Quran..belum tentu andai tiada perlaksanaan dari kata-kata.

TEGAS DALAM SOPAN

Melayu mengajar anak-anak beradab sopan dan menghormati orang tua, tetapi Melayu tidak menetapkan bahawa caranya ialah dengan menengking kanak-kanak dan memaksa mereka diam tidak bercakap.

Melayu mengajar anak-anak berlapik cakap dan tahu memilih kata, tetapi bukan sampai terbisu dari menyatakan kebenaran.

Maka janganlah dibebankan Melayu atas nama Islam, kerana bukan Melayu punca kelemahan Islam.

Segala-galanya harus berbalik kepada faktor manusia.

Manusia yang memilih untuk baik atau buruk.

Manusia yang memilih untuk berbudi bahasa atau biadab busuk bicara.

Manusia yang memilih untuk menjadi Muslim yang baik,atau Muslim yang cela.

Tidak ada pertentangan di antara menjaga kemelayuan Melayu, juga kecinaan Cina atau keindiaan India… pada jalan menuju Taqwa.

Jika ada manusia yang mencemar Islam, dan bangsanya Cina, bukan bangsa itu yang menjadi puncanya.

Jika ada manusia yang mencemar Islam, dan bangsanya India, bukan bangsa itu yang menjadi puncanya.

Manusia sebagai manusia memilih untuk menjadi jahat dan baik, bukanlah kerana genetik tubuhnya pada bangsa, keturunan atau bahasa. Jahat manusia adalah pada nafsu yang ada pada semua bangsa, dan hasutan syaitan yang menghasut semua bangsa.

Maka, dalam usaha untuk memurnikan Islam, islahkanlah manusia, Perbaiki akal, hati dan nafsu manusia agar dia bertaqwa.

Tidak perlu bangsa dimusuhi, kecuali bangsa yang mengangkat kepentingan dirinya atas nama bangsa, mengatasi agama dan jalan Taqwa.

Junjung Islam kerana ia menjelaskan siapa Tuhanmu, pelihara Melayu kerana ia menjelaskan SIAPA dirimu

tak salah kita bangga dengan bangsa kerana "mereka",
tak salah kita sanjung bahasa kerana kehalusannya,
tak salah kita anjung adat kerana ketertibannya,
tak salah kita junjung adab kerana semuanya dibuat demi kesinambungan A G A M A..

wallahualam
insyaAllah bakal kita bahaskan lagi..