Monday, July 9, 2007

EL ITH'NAIN 9th July 2007

Hari ni baru saya dapat tengok video yang menyatakan bahawa ada sejadah yang mengaji dan duduk antara dua sujud..

pertamakali bila terlihat,saya tak adalah merasainya sebagai satu benda yang hairan ataupun pelik..kerana kitapun wajib mempercayai dan meyakini akan kehadiran makhluk2 ghaib dan juga alam mereka..merekapun abdi pada Allah malah andaikata nak dibandingkan dengan kita sesama,mereka jauh lebih taat pada Allah..dalil2nya dah jelas ada didepan mata kita,
sebagai contoh..cuba kita lihat pada pokok,yang sentiasa terpacak dan begitu taat pada ketentuan dan yang paling penting REDHA ia pada penciptaNya..kena hujan,ribut petir taufan..situ jugak ia terpacak,tak ada pulak macam pokok dalam filem Lord Of The Rings,boleh jalan2 lagi..haha

perkara seperti ini tidaklah menghairankan sebenarnya,malah saya sendiripun pernah mengalaminya dalam pelbagai keadaan..pernah juga sekali bila saya sedang solat maghrib saya dapat merasa "ditepuk" pada bahu kanan semasa membaca Fatihah di rakaat pertama(saya dah terbiasa dengan membaca dengan jelas dan tidak berbisik2 seperti biasanya kita solat berseorangan..bagi saya dengan membaca begitu dapat saya meluahkan segala penghayatan saya pada ayat2 dibaca..tapi satu hari tu saya terlupa)..dan saya teruskan dengan membacanya seperti biasanya..
pengalaman pertama ditepuk macamtu memanglah cuak,siapa tak cuak kan?tapi kita jangan pula selfish dengan memikirkan dunia ini milik kita dan ada kita sahaja didalamnya,oleh itu wajarlah yakin akan kehadiran "mereka" juga..berpeluh2 saya dibuatnya,seolah2 ruang solat saya itu dipenuhi dengan ramai orang padahal pada nyatanya hanya saya seorang saja..

ada satu lagi pengalaman saya yang dimana saya pernah jadi makmum tika itu pada sahabat saya dan solat Maghrib di Resort saya yang bernama The Aryani di Rhu Tapai,Merang.
saya ceritakan serba sedikit gambaran resort saya macamana,
resort yang dibina oleh usaha kedua bonda dan ayahnda saya ini dibuat dengan berkonsepkan Seni Melayu Nusantara dalam bentuk contemporary.bilik2nya ada dua pecahan,satu binaan mengikut senibina modern,rumah batu la senang ceritanya..satu lagi,timber house atau rumah kayu melayu lama yang dipasang balik mengikut "taste" ayah saya.rumah kayu ni pulak ada 3 biji je available.1 untuk spa,1 untuk disewakan guest honeymooners dan yang 1 lagi rancangnya nak dijadikan pusat rawatan hemopati,tapi sampai sekarang masih lagi tiada apa2 keputusan dibuat dan juga rumah ini terletak paling hujung di kawasan resort.
so masa tu saya tengah tunggu panggilan Uitm dan saya berkerjalah disitu dalam department Front Office..disebabkan ruang solat yang tlah disediakan berada didalam keadaan yang tak seberapa memuaskan,kotor sebenarnya.saya selalu solat disana,rumah lama itu dibahagian verandahnya,even jauh sikit saya tetap nak solat disana kerana disana saya dapat merasakan ketenangan,dan disitu sajalah dapat saya larikan diri saya dari kesibukkan didalam office..so datanglah ilham saya untuk membuatnya sebagai SURAU since di Resort tiada surau yang tetap lagi yang dibuat memang khursus buat solat.

ayah agree apa lagi mak.tapi maklum jelah..time tu masing2 staff busy dengan melayani guest2 yang keluar masuk tak henti2.kena pula waktu tu tengah bulan,boleh juga dikatakan "peak season" sebelum ketibaan musim monsoon yang dimana ianya adalah "bad luck" pada pengusaha2 resort2..
berbalik pada cerita tadi,atas niat saya untuk dijadikan ia surau so saya selalulah bersih2kan sikit2 tempat tu.cuci bilik ait..etc.
ada satu hari,masa tu saya dapat project untuk design balik website aryani.so saya ajaklah sahabat2 saya yang pro dalam bidang ni.photography utamanya..
kerja itu memakan masa selama 3 hari 2 malam.kami tak tidur untuk tunggu shot untuk "magic hour" yang dimana ianya berlaku perantara jam 6 ke 7 pagi dan juga 6 ke 7 maghrib..waktu perantara perubahan alam siang ke malam,malam ke pagi.
so kami selalulah solat disana,malam pertama kami tulah berlakunya kejadian itu..dan yang lagi meyakinkan antara kami adalah perasaan kami tika itu sama,kami rasa seperti ramai sangat sertai bersolat bersama2..berpeluh2 masing2 sedangkan berada di verandah yang OPEN AIR dan TEPI PANTAI pulak tu pemandangannya.takkan terputus dari ditiupi angin bayu..pada rakaat kedua solat maghrib kalau tak silap saya,tika kami baru berdiri dan nak sujud,dah dapat dengar hentakan2 seperti ada orang dibelakang yang dahpun sujud.iyalah,rumah kayu lama,lantainya bukannya marble ke apa..hanyalah lapisan kayu sahaja..degam degum bunyi sedangkan masing2 masih lagi berdiri,tapi imam dah sujudla..kita sebagai makmum ni masih tercegat berdiri,apa cerita?
hehehe..

demikianlah kisah terjadi pengalaman sebenar saya dalam memahami rukun iman yang ke-3 ya'ni beriman pada Malaikat.
namun,apa saya nak kongsi sama ni bukanlah satu kepelikan ataupun satu pemikiran yang kolot,dimana ada sesetengah tu menafikan sehabis-habisnya akan kewujudan jin dan sebagainya.yelah,suka orang melayu ni kuat sangat berimaginasi kan??cerita karut?..no offence lah,kita tak pernah alami,tuhan belum tentukan masa yang sesuai lagi mungkin,tapi dalil jelas kita dapat lihat ialah dalam Al-Quran..yang dimana menjadi kewajiban dalam beriman padanya,rukun iman ke-4.siap ada satu surah yang memang dah specific atau khas untuk menjelaskan akan kewujudan mereka2 ini..surah AL-JIN...ZAMAN TIDAK akan merubah fakta itu..kalau betul ZAMAN merubahnya,maka samalah dengan Quran.buat apa kita nak ikut?Quran tu dah lapuk gila kalau nak ikutkan,dari zaman nabi,nabi tu bukannya duduk tahun 20an bro,berabad2 bezanya..andai kita tanggapkan orang melayu suka mereka2 cerita dongeng mengarut dan karut2 untuk takut2kan kita,samalah dengan kita yang mempercayai isi tersurat di Quran.lagi lama..zaman berzaman..sedangkan range era melayu dengan kita sekarang ni bukanlah lama sangat..dekat sangat sebenarnya.
cuma kita tak appreciate,maka butalah semua dan sempitlah pemikiran kita..maaf,tapi itu hakikatnya..kan?kita tak appreciate the past,itu masalahnya.oleh itu marilah kita sama2 kita cari identiti sebenar diri kita..learn from the past to be the better for the future..insyaAllah..

atas maksud itu,saya letak jela video ni,atas maksud moga kita fikirlah,sepertibiasa yang selalu saya minta..dan jangan terlalu taksub pada hal ini,ianya biasa je sebenarnya,cuma kita masih terhijab.takut terlalu takut pada perkara2 macamni sangat melebihi takutnya pada perasaan takut pada Allah..ini baru makhluk2 Dia yang beriman,belum lagi Setan.andai terzahirkan Syaitan Al-Laknatullah tu,mungkin kita sendiri akan sembah dia,kerana setan akan menggoda dan memperdaya diri kita dengan pelbagai cara..tak hairan la andaikata kita bertuhankan syaitan lepas melihat syaitan..siapa tahu kan?nauzubillahiminzalik..minta jauh2kan..
tapi fikirlah,betapa syukurnya kita,Allah dah mudahkan kita dalam beragama,apa lagi kita di Tanah Melayu,Indonesia,Temasik..KITA ni sangat2 bersyukur andai nak banding2kan dengan nasib ummat islam di negara lain,ditindas,dibunuh,kebuluran kerana nak pertahankan Agama..boleh kata kita ni dah 1st class dah dalam nak beragamapun,selamat,aman,damai sini masih ada..bukan tak ada..dan perhatikan lah,even kita tak tahu sejauhmana kebenaran video ni.apa saya nak kita faham adalah betapa taatnya dan maunya makhluk yang kita panggil Sejadah tu jadi bahan untuk masuk syurga..katanya Sejadah nipun mengaji,saya ada dengar jugak..tapi tak taula edit balik ke apa,teknologi ni kadang2 mengelirukan..kadang betul tu jadi tak betul,salah jadi betul..sama lah dengan keadaan kita sekarang..
insyaAllah,kita fikir samalah demi Allah..bukan untuk sesiapapun pandang.