Friday, July 6, 2007

Juma'at 6th July 2007



Asslamualaikum buat semua,
hari ni saya ada dapat satu kiriman dari seorang teman,dia suruh saya tengok video ini..
saya harap adalah munafaatnya bagi kita sama2 untuk merenungkan akan "APA sebenarnya yang Allah mahu kita fikir dan sedarkan??"
palsu atau tidak saya tetap menyuruh tiap antara kita melihatnya walaupun sekali sahaja..
hari kelmarin kita dihebohkan dengn cerita anak yang durhaka yang dimana katanya ramai orang anak itu dijelmakan atau lebih tepat,di sumpahkan kepada seekor pari2..wallahualam sejauhmana kebenarannya kita sendiri tidak tahu,
namun
apa yang wajar dan patut kita fikirkan walaupun ianya rekaan semata2 ataupun benar sebenar2nya adalah Moral disebalik kisah itu.Janganlah hanya tau nak condemn semua perkara tapi cuba TERIMA apa yang telah ada dengan seadanya,
iya,
bagi saya itulah inti maksud dari ini,sama ada benar atau tidak itu terserah pada yang melihat dan menilainya tapi saya tegaskan bahawa jika Allah taala mahu menjadi kan ia maka JADI lah ia..Kun Fa ya kun..
tiada mustahil pada Allah kerna Dia yang maha memperbaharui segala yang baru.Dia yang maha berkuasa atas segalanya dan sebagai ummat islam yang taat padaNya WAJIB meyakini itu semua..
jadi berbalik pada perkara tadi,
waktu saya melihat video ni,saya tertanya2 juga macammana agaknya kelahiran itu?adakah ibu itu melahirkan ular?adakah ibunya meninggal dunia?
tidak,
menurut kisah katanya sang ibu ini sangat berharap akan kelahiran seorang bayi lelaki kerana menurut salah seorang doktor yang merawatnya,sang ibu itu telahpun ada 2 orang anak perempuan dan pada kandungan ketiga ini dia amat berharap untuk mendapatkan anak lelaki pula..
setelah di diagnosa didapati anak kandungannya BUKAN lagi lelaki sepertimana yang dia inginkan,dan atas kerana itu,ibunya sangat kecewa,dan asbab itu bila orang2 bertanya pada dia tentang kandungannya dia,
adakah anak lelaki atau perempuan?
berseloroh mengatakan yang dia sedang mengandungkan anak ular..
mungkin atas sebab dia tidak dapat menerima bahawa hajatnya tidak tertunai lagi.
yela..sebagai manusia biasa apa lagi wanita yang mahukan anak,setiap anak mempunyai amanah masing2 untuk dipikul,anak adalah simbolik ataupun pancaran DOA dan harapan mereka,dan kerna itulah kita dikurnia dengan nama2 yang indah..atas persefahaman antara kedua pasangan mak ayah itu mencetuskan sesebuah nama dan ilhamnya datang dari Tuhan..
anak perempuan atau anak lelaki masing2 ada kelebihannya dan kekurangannya,
dah memang menjadi fitrah kehidupan anak lelakilah yang selalunya akan menjaga keluarga,
memimpin pabila kedua ibu bapa lagi tidak berdaya..kalau tak percaya boleh rujuk pada hadis mengenai pembahagian wasiat dan siapa yang lebih diutamakan dan kenapa? yang pentingnya perlu ditanya..

jelas tidak..malah ianya adalah merupakan seorang bayi yang menyerupai seekor ular..
pertama kali bila ternampak wajah bayinya saya amat terkejut dan hmm...masyaAllah saudara2 ku..memang tak pernah saya menyangka sebegitu rupanya terjadinya..
saya sebak "automatic" bila tengok bayi itu menggeliat2 waktu cameraman/women? tu tengah shoot satu tubuh dia..kasihannya ya Allah..
apa lagi bila terdengar suara dia menangis..masyaAllah..macam nak nangis je rasanya..sebak..

saya terfikir jugak "andaikata" ia benar berlaku..macamana hidup budak ni andai dia masih hidup nanti?
andaikata perkara ini berlaku di tempat kita,masyarakat kita,
adakah kita akan mengakuinya sebagai manusia ataupun sebaliknya?
andai satu hari dia datang pada kita dan minta bantuan,adakah kita SUDI membantu dia?
saya amat ragu2 akan kita ini sebagai manusia biasa dan tidak juga lupa terkala bersikap amat luar biasa..kalah semua makhluk dibumi,
hanya tahu nak ambil keindahan dalam beragama tapi lari2 bila diajak bermujahadah..
"hah mujahadah? apa tu??" pulak ditanya..
sedangkan anak yang CACAT je kita tak hirau,bila berhadapan kita pulak rasa macam mereka yang aneh..padahal kita yang sebenarnya ANEH..
sedih bila kita renungkan sebenar betulnya DUNIA ni..
dah sangat tua,uzur,berjutaan tahun lamanya ia,
dari sebelum ADAM alaihissalam diturunkanpun dah ada..dihuni oleh makhluk2 lain ciptaan tuhan,
cuba kita bayang,usul seusul-usulnya asal kita?
hijrah nenek moyang kita untuk dapat kan kita,
dari mekkah semuanya bermula,akhir2nya turun ke bumi nusantara,yang kita jejaki..alangkah jauh itu dan alangkah lama nya masa diambil untuk sampai pada terjadinya kita??kita naik flight jauh2 pun dah tak tertahan bosannya dalam kapal terbang..untunglah sekarang dah ada Tv dalam flight..jadi taklah rasa boring,jangankan itu sahaja nikmat dalam flight,makanan pun nak 1st class semua,kenyang perut,takpayah masak,semua dah siap untuk kita suap dan telan,
tapi pernah tak kita fikir apa lagi nenek2 moyang kita ni?
yang berhijrah hanya dengan mengemudikan bahtera SAHAJA untuk bolehkan sampai menyebarkan zuriat2 dan munafaat untuk agama kita seterusnya..panas terik mataharipun bukan penghalang mereka,makan apa yang ada je,ada yang terkorban sakit..sampai pulak berjalan lagi hingga ke kaki gunung,bukannya ada kereta dulu..bukannya ada kedai ke apa masa mulanya kedatangan manusia dibumi Nusantara..TAK ADA APA2!!cuma ditemani makhluk2 binatang2 je..
kalau tanya diri kita pulak apa nasib kita?...kita senang!
betul tak?
eh tak mana ada,ada jugak susahnya..camni camtu pulak di dalihkan kita,kan?
sesungguhnya kita memang pandai,kekadang tu TERlalu pandai sangat,hingga pandai berdalih pada Hadis dan Quran itu sendiri mengikut kepuasan nafsu sendiri..keselesaan diri..
yela macamni,yela macamtu..yela itu Rasul..yela itu Nabi...
HABIS KITA NI BINATANG?
come on man,tolonglah buka sikit pandangan sempit tu..
Rasul,Nabi bukan ke manusia biasa?
yang bercarahidup biasa?
ada masa sakit ada masanya terjatuh pabila tersepak batu?
bahkan,MEREKA lagi teruk diuji..kita yang dah semua sedia maklum dengan sirah2 nabi semuanya diuji,TAK ADA yang tak diuji..
Nabi Muhammad sallalahualaihiwassalam sendiri dilontarkan najis,direjam batu..KEKASIH ALLAH NOMBOR SATU tu..tapi kenapa kalau betul lah kekasih Allah? kenapa Allah tak lindungi baginda dan memudahkan segala urusan dalam menyebarkan agama kita ni??
bukankah Allah BOLEH buat macamtu???
tapi tidak,maksud yang Allah nak kita pelajari dari kisah2 nabi itu adalah untuk menyatakan SESIAPAPUN boleh masuk syurga,
sesiapa yang saya maksudkan bukanlah pada agama lain selain islam,islam dah terbukti agama yang paling sempurna dan orang yang berpaling pada agama ini adalah kafir,yang beragama islam dan kemudianhari berpaling(Murtad) pula WAJIB dibunuh kalau mengikut hukum sebenarnya..akan tetapi semuanya bersyarat.
sesiapa yang dimaksudkan adalah kita yang beragama islam,dan mempercayai,meyakini segala apapun didalam kitab dan quranul kareem..
7 pintu syurga dibuka dengan beratus2 negeri,daerah didalamnya tersedia buat kita semua.untuk menikmati nikmat yang tiada tolok bandingnya.(kalau ikut kenyataan saya:andai nikmat syurga ni nak dibandingkan dengan nikmat sedang kamu rasakan,ia hanyalah celah gigi syurga je..eh tak,taik gigi syurga je..eh tak juga,debu yang terlekat dicelah gigi je.)
tidak lupa
7 pintu neraka juga terbuka dengan beratus2 negeri,daerah,perkampungan disediakan buat kita yang degil pada suruhan Allah..untuk merasai azab yang tiada terbandingnya dengan kepanasan sinaran matahari..

saudara/saudari,tidakkah kita merasa keuntungannya???
kenapa kita masih lagi sengaja membutakan nikmat yang telah ada?
manusia sessungguhnya tak pernah SYUKUR pada yang ADA,sibuk mencari yang tiada untuk memenuhi NAFSU sendiri....kehendak sendiri yang sebenarnya hanya berupa sementara...

saya amat sedih sebenarnya,saya faham saya juga manusia yang biasa,seperti kamu juga,ada juga salah ada juga tersilapnya,
yang penting BELAJAR,bagaimana untuk menghindarkan atau mengatasi dari ia terjadi lagi..melakukan kesilapan berkali2 bukanlah kesilapan,tapi kesialan..yang kita sendiri ciptakan penyakit itu untuk kita ada2kan masalah(inilah manusia yang CREATIVE sangat2)..
apa yang saya tulis ini hanyalah sekadar luahan yang saya rasa patut kita ada fikir ke arah itu..
dah terlalu ramai syahid terkorban dalam pelbagai peperangan yang bersilihgantinya ia mengikut zaman demi untuk mempertahankan AGAMA kita,
dah terlalu banyak petanda yang wujud untuk mendalilkan bahawa DUNIA bukan kekal selamanya,
saya bercakap hal ini bukan kerana asbab video ini sahaja,dah terlalu banyak petanda2 kecil beranak pinak dan andai dimuat turunkan dalam blog ini harus mungkin saya buta(lama sangat depan computer),
saya akan mengupas satu demi satu kejadian insyaAllah pada hari mendatang,saya amat berharap dari video ini dan apa yang telah kamu bacakan,saya ajak kalian untuk belajar mengerti apa itu SYUKUR?
syukur bukan hanya letak diqalam tapi dihati,
melaksana kan kesyukuran bukannlah kerja senang jika adanya RASA TERLALU BENAR pada diri,

sekian saya mohon maaf andai ada kesalahan dari segi perkataan,harap maklum saya ini seadanya,"Raja" juga manusia,Raja bukan untuk dibangga2kan pada diri,tapi sebelum saya ada,itulah yang saya sanjungi.tiada mereka,tiada saya.
wallahualambissahwa,
salam